230 petabyte data.
Det motsvarar 80 normalstora lägenheter fyllda till bredden med CD-skivor. Sådan är lagringskapaciteten i BMW:s nya IT-plattform, som ska möjliggöra nästa steg i utvecklingen av självkörande bilar.
År 2021 lanseras iNEXT som blir BMW Groups första modell att erbjuda nivå 3 (av 5) av självkörning. För att lyckas med det har man byggt en ny IT-plattform med namnet D3, där d:et står för data-driven development.
Plattformen byggdes på bara ett par månader, med ett datacenter placerat nära Autonomous Driving Campus, som är BMW:s testcenter för självkörande bilar. Campuset är beläget i München och invigdes i fjol, med plats för 23 000 kvadratmeter kontorsyta och 1,800 anställda.
Grundprincipen med datadriven utveckling är insikten att det enda sättet att kartlägga och hantera det enorma antal trafiksituationer som kan uppstå runt om i världen, är genom att samla in data. Algoritmerna som ska styra de automatiserade fordonen behöver matas med mängder av data.
Steg ett i denna process är att samla in ungefär fem miljoner kilometer data från testfordon ute på vägarna. Utifrån det sparas två miljoner kilometer av de mest relevanta scenarierna. Detta kompletteras av ytterligare 240 miljoner kilometer av data som genereras via simulationer, men som bygger på troliga verklighetsscenarier. Databasen omarbetas ständigt för att höja kvaliteten och detta kräver en IT-plattform med enorm lagringskapacitet och datorprestanda.
BMW:s D3-plattform i siffror:
- Insamling av 1.500 TB rådata – varje dag
- Lagringskapacitet på över 230 PB
- Datorprestanda: > 100.000 Cores och > 200 GPU´s
- Dataöverföring till HiL-stationer på testområdet (Hardware-in-the-Loop) på 50 PB två gånger i månaden.