Almi Invest lanserar en realtidssajt för lediga jobb i sina 372 portföljbolag inom branscherna Tech, Life Science, Cleantech och Industry.
Almi Invest är Sveriges mest aktiva startupinvesterare och lanseringen sker tillsammans med bolaget Auranest.
Just nu finns det cirka 240 lediga jobb hos Almi Invests portföljbolag. Dessa uppdateras i realtid från 2 000 datakällor och publiceras löpande på Almi Invests webbplats.
– De mest efterfrågade startup-jobben där kampen om talangerna är som störst hittar vi i rollerna utvecklare, säljare, digitala marknadsförare och ingenjörer. Vikten av att hantera sina kunders framgång samt att lyckas med att behålla talangerna är också roller som är efterfrågade, säger Maria Kessling, Marknads- och kommunikationschef på Almi Invest
Systemet som jobbsajten bygger på heter Auranest. Auranest använder fyra tekniska metoder för att samla in data i realtid; ATS system som respektive bolag har för att publicera annonser, data direkt från olika hemsidor med Auranets robotar, från tredjepartsajter som Platsbanken, Monster med flera samt olika bevakningstekniker om bolagen publicerar annonser i mer udda format som t ex ett blogginlägg.
– Vi ser fram emot att visualisera talangjakten och stärka arbetsmarknaden för startups tillsammans med Sveriges mest aktiva investerare Almi Invest. Vår lösning är ett effektivt sätt för våra kunder att smidigt samla in ostrukturerad information från över 2 000 datakällor, säger Frode Thorsén, vd och medgrundare på Auranest.
Almi Invests portfölj växer och behovet av att rekrytera talanger till bolagen ökar. Under 2021 investerades rekordhöga 437 miljoner i 192 bolag, varav 55 nya portföljbolag. Flest investeringar gjordes inom industri och tech, tätt följt av life science. Portföljbolagen attraherade också hela 2,4 miljarder från privata investerare 2021.
– De två största hindren för startup-bolag att växa snabbt är att attrahera kapital och talanger. Med denna sajt vill vi stötta våra portföljbolag och marknadsföra lediga tech-jobb för de som vill vara med på en tillväxtresa i några av Sveriges hetaste uppstickarbolag, säger Maria Kessling, Marknads- och kommunikationschef på Almi Invest