Samtalsämnet AI, dvs. artificiell intelligens, tenderar att bemötas på två olika sätt.
Antingen är det med spänning eller med skepticism. Det senare är det vanligaste alternativet bland svenska företag. I dagsläget är det få som uppger att de ser någon lönsamhet med tekniken.
Från att ha varit en framtidsteknik och ett tema som omfamnats av flera filmskapare, såsom James Cameron och Steven Spielberg, har AI börjat att ta en allt större plats i konsumenternas vardag. Apples Siri och Googles Alexa är bara två exempel på teknikens användningsområden. Tekniken är samtidigt långt ifrån färdigutvecklad och flertalet forskningsgrupper undersöker vilka möjligheter som finns med AI. Att få AI-program att spela spel har varit ett återkommande koncept som har fascinerat många forskare och utvecklare. 1997 vann datorn DeepBlue över schackmästaren Garri Kasparov. 2016 lyckades Googles Alpha Go vinna över världsmästaren i kinesiska go. Året efter lyckades två helt skilda AI-program vinna i tvåmanspoker. Nu har nästa barriär rivits. 2019 lyckades ett AI-program vinna över världens bästa pokerspelare i No Limit Texas Hold’em för sex personer.
Uppståndelsen över AI-programmens framgångar i poker är för att det ställs helt andra krav för att vinna i poker än vad det gör i schack och go. De kräver nämligen att programmen gör uträkningar med dold information, vilket kan komma till stor användning inom andra områden.
Okänd start mot framtiden
Kortspelet poker har sina rötter långt tillbaka i tiden. Det finns ingen känd skapare utan olika versioner av dykt upp över hela världen. Ursprungligen tros det ha skapats i USA. Poker är ett samlingsnamn för flera spel. Den äldsta varianten är stötpoker, vilket var det mest spelade pokerspelet innan Texas Hold’em introducerades på 1960-talet i Las Vegas. En annan populär variant är Omaha, som både kan spelas som Hi och Hi/Lo.
Oavsett variant är grunderna i poker alltid lika. I en sammanställning av hur poker spelas av 888 poker förklaras alltifrån pokerhändernas ranking till positionen runt bordets betydelse. Målet är alltid att få den bästa handen, eller låtsas att man har den bästa handen (bluffa). Under varje satsningsrunda, vilket brukar var tre till antal, kan varje spelare välja att lägga sig, satsa eller höja/syna insatsen. När alla korten är utdelade är det dags att visa händerna, vilket endast sker om det är minst två spelare kvar i spelet. Om det bara är en spelare kvar behöver hen inte visa sin hand, vilket innebär att det förblir en hemlighet om spelaren verkligen hade en bra hand eller om hen bluffade.
2017 var första gången som ett AI-program, eller en poker-bot, lyckades vinna i poker. Botarna DeepStack från University of Alberta och Liberatus från Carnegie Mellon University lyckades båda att räkna ut hur de skulle vinna mot mänskliga spelare i tvåmanspoker. Däremot har arbetet och försöken pågått sedan 1980-talet. 1984 skapade University of Alberta sin första poker-bot Orac, med förhoppningarna att den skulle kunna tävla i WSOP (poker-VM). 2006 startades till och med en egen pokerturnering, ACPC, där AI-botar tävlar i poker mot varandra.
Utmaningen: Flera pokerspelare samtidigt
Utmaningen för poker-botar är att de måste arbeta med dold information. I schack och go är brädena öppna och programmet kan analysera hela bordet för att räkna ut de mest logiska dragen. I alla varianter av poker finns det dold information. Dels vet boten, såväl som spelarna, inte hur den egna handen kommer att se ut. Det vet heller inte hur de andra spelarnas händer ser ut. Samtidigt var botarna tvungna att lära sig konceptet att bluffa. Både DeepStack och Liberatus lyckades till slut att räkna ut hur de skulle vinna i tvåmanspoker, och på två olika sätt. DeepStack var förprogrammerad med över tio miljoner möjliga utkomster för att kunna räkna ut den mest logiska vägen till vinst. Liberatus använde i sin tur djupmaskininlärning och samlade in information under spelets gång, vilket gav upphov till en inlärningsprocess som liknar den hos människor. Poker-botarna kunde däremot bara spela mot en spelare i taget.
2019 lyckades tekniken för första gången vinna mot flera pokerspelare samtidigt. AI-boten Pluribus, som var ett samarbete mellan Carneige Mellon University och Facebook AI, var den första att ställas mot flera spelare i No Limit Hold’em. Det som skiljde den här AI-boten mot tidigare var att den inte fokuserade på den slutgiltiga vinsten. Istället fokuserade den på flera mindre steg i spelet. Det ledde till att den kunde samla in informationen från dessa och sedan använda dem för att räkna ut sin strategi och analysera de andra spelarna. Inför matcherna hade den också fått spela miljontals pokerhänder mot sig själv för att lära sig grunderna.
Dessa framgångar innebär inte enbart att AI kan slå människan i poker. Det kan också hjälpa människor att bli bättre på poker. Till skillnaden mot tidigare spelare, som har fått lära sig poker från grunderna genom misstag och förluster, kan dagens pokerspelare använda AI-program för att bli bättre. De kan lära sig att bygga upp sitt spel och sina strategier genom träningsprogram och simuleringar mot AI-botar.
Poker-botarnas betydelse
Pokerbotarnas framgångar visar mer än att de kan spela poker. Det de verkligen visar är vad tekniken kan erbjuda. Om ett AI-program framgångsrikt kan göra vinnande uträkningar baserat på både inlärning, analysering och med begränsad information finns det flera användningsområden. AI används redan i viss del för att göra riskbedömningar i olika säkerhetsfrågor. I USA har några mäklarfirmor börjat använda AI-system för att hitta lämpliga bostäder och göra kalkyler på potentiella slutpriser. Trots svenska företags skepticism kan AI faktiskt genera fler jobb än att det ersätter dem. Tekniken är inte tänkt att ersätta mänskliga arbetare, utan snarare att ge dem mer tid till lönsamt arbete istället för monotona upprepningar. AI har t.ex. implementerats i flera HR-system med syftet att snabbare sortera och analysera information samt upptäcka fel. Det ger personalen mer tid över för sina andra arbetsuppgifter, såsom hantera personalfrågor och förbättra arbetsplatsen.
Det huvudsakliga problemet i diskussionen kring AI och dess implementering på arbetsmarknaden är att människor inte vet vad AI innebär. AI-tekniken är inte densamma som på film. Tekniken har fortfarande en lång väg att gå, men vinsterna i poker och andra spel är ett steg på vägen.