Techbolaget Flowfactory tar in 11 MKR i investering från bland andra Johan Hernmarck, Mikael Hasslegren och Johan Klevby i en övertecknad nyemission..
Flowfactorys low-code plattform är den första av sitt slag på den nordiska marknaden.
Företaget hjälper företag, myndigheter och organisationer att snabba upp digitaliseringsresan.
– Vi befinner oss mitt i en enorm global megatrend, med en etablerad affärsmodell och användare i fler än tio länder. Detta gjorde att vi snabbt blev ordentligt övertecknade och ´ fick förmånen att lägga ett perfekt pussel av nya aktieägare med hänsyn till kompetens, nätverk, och inte minst personlighet – vi ska ju ha kul när vi tar Flowfactory ut i världen, säger Fredrik Lindqvist, vd och medgrundare av Flowfactory.
Low-code är en teknik som markant snabbar upp utvecklingen av nya applikationer tack vare att de byggs i en visuell och automatiserad miljö, med drag-och-släpp-tekniker. Tekniken gör det möjligt för fler kompetenser bidra i digitaliseringsarbetet och kontrollen flyttas därmed från specialiserade utvecklare till att inkludera de mer affärsnära användarna av applikationerna.
– Samtidigt som vi är mitt inne i en enorm digital transformation representerar systemutvecklare mindre än en procent av befolkningen. Det påminner om hur det förhöll sig på 1700-talet när få människor kunde läsa och den stora massan inte hade annat val än att lyssna till de lärda som tolkade verkligheten åt dem. Idag sitter vi i en liknande situation, där makten att skapa den digitala framtiden ligger i händerna på ett fåtal programmerare. Vårt mål är att öka den digitala läskunnigheten i världen, så att många fler ska kunna vara med och driva digitaliseringen, säger Fredrik.
Sedan Flowfactory lanserades i september 2016 har företaget vuxit med 100 procent varje år och har idag användare runt om i hela världen. Det ekonomiska tillskott som kommit via den senaste rundan kommer gå till att utöka kärnteamet med spetskompetenser för att fortsätta resan med att bygga en plattform som förändrar hur applikationer tas fram och skapa en global community av utvecklare, partners och kunder.
– Flowfactory levererar unik affärsnytta som resulterar i att kunder och partner förnyar och utökar sina engagemang, år efter år, säger Johan Stakeberg, tidigare vd på Oracle, som nu både investerar och går in i bolaget som Chief Revenue Officer (CRO).
– Det är uppenbart att Low-code är en av de globala megatrenderna inom digitaliseringen. Med sin unika position, skalbara affärsmodell och seniora ledning finns fantastiska förutsättningar för att Flowfactory blir ytterligare ett i raden av svenska techbolag som går ut i världen”, säger Johan Hernmarck, investerare och vd, Provider Investment.
Flowfactory lanserades som low-code plattform på den svenska marknaden år 2016. Plattformen hade då utvecklats under många år, med Siemens som första, tongivande kund. Idag har bolaget många kunder från både privat och offentlig verksamhet, med användare från hela världen. Utöver Siemens finns kunder som Riksbyggen, Länsstyrelserna och Region Stockholm.