Den digitala tekniken förändrar vår värld – och den som redan nu börjar experimentera med data och nya affärsmodeller kan samla in ett första flöde av sensordata som ger ett försprång.
Lägger vi rälsen för dataflödet på ett klokt sätt leder det oss nämligen raka spåret in i den fjärde industriella revolutionen.
Sensordata avslöjar betydligt mer om våra beteenden än vi kan uppge på en direkt fråga. Nya lösningar för till exempel mobilbetalningar kan därför skapa nytta också när de inte är lönsamma. Värdet genereras i stället av den kunskap om kunden som du får och skapar ett flöde av data som inte kan mätas när det gäller en kortvarig operationell vinst. Nya affärsmöjligheter uppstår när data kombineras med affärsanalys och maskininlärning.
Fysiska produkter ger oss verklighetsbaserade kunskaper om den komplexa interaktionen med konsumenten eller användaren. Det är en kunskap som har potential att ändra allt.
Kombinationen av dataflöden och möjligheten att snabbt analysera och bearbeta dessa data är kärnan i den fjärde industrirevolutionen. Sensorerna i vilken produkt som helst kan ge en rättvisande bild av hur produkten faktiskt används.
Dataflöde och maskininlärning ger intelligenta svar
Miljoner av självkörande bilar kan lära av varandra och skapa en accelererande inlärningskurva. Jämför det med mänskliga lärare som ofta har svårare att acceptera och lära av andras erfarenheter. Det ger en bra bild av den exponentiella utvecklingen och är anledningen till att vi faktiskt talar om en revolution. Att dra slutsatser av flödande data kan leda till ny kundservice, nya produkter, nya affärsmodeller och faktabaserade beslut.
Dataflöde i kombination med maskinlärning ger oss tillgång till intelligenta svar – här och nu. Inom många områden kommer det att vara revolutionerande att saker interagerar med oss genom att läsa den faktiska situationen som vi befinner oss i. Än så länge har vi bara sett början på produkter som kombinerar sakernas internet med maskinlärande.
IT och digitalisering har hittills mest fokuserat på de interna företagsprocesserna som beslutsfattande, leveranskedjor, tillverkning, personal, ledning, administration, finans, försäljning och marknadsföring. Den IT-stödda produktens livscykel har praktiskt taget upphört när den överlämnats eller en tjänst levererats.
Men sakernas internet med mer sammanlänkade konsumenter öppnar en helt ny dimension. När data baserar sig på hur produkten faktiskt används och vilket värde den levererar kan vi designa och vidareutveckla den. Online kommer vi att kunna följa hur våra tjänster och produkter används på riktigt. Det kan bidra till en mycket starkare inlärningskurva än att lyssna på sociala medier – och betydligt starkare än att bara studera ett litet urval av målgruppen.
Börja enkelt Enklast och snabbast kommer du igång om du börja med att länka en eller flera av de billigare sensorer som finns på marknaden till din produkt eller tjänst – då skapar du ett dataflöde. Tänk sedan på att lägga spåren för nya dataflöden i serverrummet så att det går snabbt att analysera den data som samlas in.