Hanna Torlén, vanligtvis huserande i Stockholm som digital processledare, tar nu klivet in i nya rollen som digital affärsutvecklare på Zynka Group med fokus på att stärka den digitala utvecklingen i bygg- och fastighetsbranschen.
En roll som framförallt erbjuder aktörer innovations- och verksamhetsstöd i ett projektformat och kan därigenom även snabba på den digitala transformationen.
Vad kommer din nya roll innebära?
– I min nya roll kommer jag arbeta mer fokuserat med affärsutveckling och förändringsledning. Hittills har detta varit en naturlig del av processledningen i de utvecklingsprojekt som vi i Zynka Group arbetat med sedan länge, men det känns väldigt motiverat att ägna min tid mer helhjärtat åt detta framöver. Jag kommer förflytta fokus från enstaka projekt till central organisation för att skapa mervärde av de digitala tvillingar och den data som våra kunder ofta redan besitter.
Vilka motsvarigheter ser vi i bygg- och fastighetsbranschen idag?
– Motsvarigheten idag är antingen riktat mot BIM-strateg eller affärsutvecklare. Det vi verkligen ser behovet av är bryggan däremellan då affärsfokus är nyckeln till effektiv digitalisering. Min uppgift kommer att vara att identifiera och driva igenom de små eller stora förändringarna som behövs för att kunna skapa nya affärsmöjligheter och intäkter med hjälp av den stora våg av information som gömmer sig bakom BIM, GIS och fastighetsdata.
I en ideal värld, var är bygg- och fastighetsbranschen om 5 år?
– Användare av vår byggda miljö och våra städer blir mer och mer vana att kunna göra informerade val och kraven på detta ökar hela tiden både i och utanför vår bransch. Mätbarhet av hållbara byggnader är idag diffusa och svåra att följa upp, men i närtid kommer möjligheterna öka och kraven höjas på vad vi förväntar oss när det gäller prestation, information och service av våra byggnader. Detta kommer att sätta enorm press på befintliga fastigheter och det som nu byggs. Affärsutveckling måste vara enat med hållbar utveckling när det gäller byggnader och här finns enorm potential bland våra kunder. Om 5 år hoppas jag att dessa aktörer tagit möjligheten att bygga nya affärer på den data de sitter på, det är vad som kommer att krävas.
Vad är dina förväntningar på rollen och dina kommande åtaganden?
– Mina förväntningar och mål med rollen är att vi tillsammans med våra kunder ska skapa många fler tydliga exempel på affärsnyttan med den digitala utvecklingen i vår eftersläpande bransch. Jag ser fram emot pressen som kommer att öka så att vi kan börja arbeta mer med hållbarhet som naturligt fokus och med BIM som självklart verktyg.
”Välbehövlig innovationskraft för den traditionella byggbranschen”
Innovation är någonting vi jobbar med dagligen och som finns naturligt rotat i vår kultur på Zynka, säger Alexander Morton, COO på Zynka Group. Nu vill vi täcka upp behovet i högre grad även i bygg- och fastighetsbranschen genom att erbjuda en roll som helhjärtat fokuserar på digital innovation med målet att etablera liknande tankesätt. Just byggbranschen har hitintills visat låg förmåga att på egen hand leda digitaliseringen framåt, då vi fortfarande står kvar och stampar med en bristande produktivitetsutveckling. Rollen är en välbehövlig innovationskraft i en traditionstyngd bygg- och fastighetsbransch.