Vipps, den norska motsvarigheten till svenska Swish, är en populär betalmetod i Norge och finns nu tillgängligt för Viskans kunder i och med nytt partnerskap mellan Viskan och Vipps.
För e-handlare på den norska marknaden, är Vipps en given betallösning och har med sina 3,8 miljoner användare ett starkt fäste bland konsumenterna.
Genom partnerskapet mellan Viskan och Vipps, blir det enklare för e-handlare att ta sig an nya marknader och det öppnas ytterligare möjligheter till ökad konvertering genom förenkling i köp.
Integration med Vipps innebär:
- Enkla betalningar via mobila enheter
- Ökad konverteringsgrad på din e-handel
- Fördelar i och med ett mycket betrott varumärke i Norge
– Den viktigaste punkten är att konsumenter i Norge har vant sig vid att använda mobilbetalningar i olika inställningar. Det förväntas av våra 3,8 miljoner slutanvändare att Vipps är tillgängligt när de handlar. Oavsett om det är online, i en fysisk miljö eller helt enkelt en ersättning för kontanter. Förutom att Vipps förenklar vardagen för människor och ökar konverteringar för företag, är Vipps Norges mest rekommenderade varumärke, säger Vegar Heir, kommersiell ledare för Vipps.
Första kunden hos Viskan att integrera med Vipps blir MakeUpMekka som är en av Norges största e-handlare inom smink.
– Fördelen med att implementera Vipps är att det ger kunderna ett val i kassan som är snabbt och enkelt och som vissa kunder kräver. Vi och våra kunder är mycket nöjda med Klarna, så vi ser detta som en tilläggstjänst som för vissa gör kundresan bekväm, säger Berit Sjøvik vd på MakeupMekka.
– Samarbetet under implementeringen har gått supersmidigt och nu är det enda som behövs från vår kund ett avtal till banken, därefter integrerar vi åt kunderna genom vårt öppna API till Vipps. Vi kan även enkelt kombinera Vipps med andra betalsätt, säger Kristian Iveling, VD på Viskan.
Framtiden med Vipps som Partner
Vipps vision är att finnas på alla marknader i hela Europa och har inlett ett samarbete med European Mobile Payment Systems Association (EMPSA) där målet är att användare av mobilbetalningssystemen i de olika länderna ska kunna betala med sin nationella app utomlands. Vilket på sikt kommer vara mycket fördelaktigt för Viskans kunder som vill in på nya marknader.