En flerårig varumärkesutveckling lyfter fram kraften i Visa som ett betrott globalt nätverk – som gör en modern penningrörelse möjlig och utökar den ekonomiska inkluderingen.
Genom att bjuda in världen till “Meet Visa” presenterar det globala betalteknikföretaget idag den inledande fasen av sin varumärkesutveckling, som belyser de olika möjligheterna i Visas nätverk och åtagandet att möjliggöra global ekonomisk inkludering.
I linje med företagets affärsstrategi inkluderar den första fasen av lanseringen en dynamisk global marknadsföringskampanj samt ger en förhandsvisning av ett moderniserat utseendet av Visas ikoniska varumärke.
Få kunde tänka sig en värld utan kontanter när Visa grundades för mer än 60 år sedan. Visas vision om att införa en säkrare, mer pålitlig och bekvämare valuta i digital form började med en enkel fråga: Tänk om pengar blev helt elektroniska? I dag fortsätter Visa att förutse den digitala handelns framtid och erbjuda tillgänglighet genom sitt säkra globala nätverk för ”everyone, everywhere”.
”De flesta tror att de ’känner till’ Visa. Konsumenter och företag litar på kraften i dessa fyra bokstäver som de ser när de öppnar sin plånbok, betalar en säljare, går in i en butik eller checkar ut online. Vad de inte ser är hur dessa fyra bokstäver driver det mest dynamiska nätverket av människor, partnerskap och produkter”, säger Lynne Biggar, Executive Vice President och Global Chief Marketing Officer, Visa.
”Vi har ett uppdrag att se till att Visa ses som mer än ett kortföretag och uppfattas som ett pålitligt nätverk som driver handeln framåt”.
Medan Visa fortsätter att forma den fysiska och digitala kredit- och bankkortstransaktionen, befinner de sig också i centrum av att möjliggöra penningrörelse. Visas nätverk ansluter 3,6 miljarder betaluppgifter, över 70 miljoner handelsplatser, 10 000-tals partners och hanterar en total volym på 11 biljoner dollar årligen. Bara under de senaste fem åren har Visa investerat 9 miljarder dollar i teknik för att forma framtidens handel och har levererat en differentierad uppsättning av produkter, tjänster och förmåner.
Visas nätverk hjälper gig-arbetare med flexibilitet att få betalt i realtid, underlättar betalningar från person till person som kan skicka och ta emot pengar mellan flera miljarder olika kort och konton över hela världen, och stora företagsbetalningar kan genomföras enklare över gränserna, för att nämna några exempel.
De första inslagen i Visas varumärkesutveckling illustrerar omfattningen av Visas olika funktioner:
De första ”Meet Visa”-filmerna belyser nätverkets kraft. Visas globala kreativa byrå, prisbelönta Wieden+Kennedy, har producerat en kortfilm på uppdrag av Visa. Den är regisserad av Malik Hassan Sayeed som bjuder in världen till ”Meet Visa”, ett nätverk som fungerar för alla. Som ett komplement till denna introduktionsfilm kommer en serie kortare digitala filmer och fotografier som visar bredden i Visa-nätverket, som arbetar för att skapa möjligheter och utveckla handeln för riktiga människor på riktiga platser runt om i världen. Filmerna har kommit till liv med hjälp av några av de bästa och mest mångsidiga kreativa talangerna, inklusive Sayeed. Visa har också arbetat med fotografen Camilla Falquez och det argentinska regi-teamet Pantera & Co. – Brian Kazez, Pato Martinez och Francisco Canton – för att fånga levande ögonblick i ämnen som:
- Hitta flexibilitet i hur man får betalt
- Ansluta lokala handlare – till globala säljare
- Arbeta utifrån en framtid där krypto är en valuta för att köpa coola saker
- Hjälpa till att göra sidojobb till globala sensationer
Visas nya visuella identitet för varumärket symboliserar förändring. Visa har länge stått för förtroende, säkerhet, acceptans och inkludering. Dessa kärnvärden, utöver målet att göra det möjligt för alla att delta i den globala ekonomin, kommer att uttryckas genom en moderniserad, dynamisk visuell varumärkesidentitet, framtagen i samarbete med den ledande globala designbyrån Mucho. Kampanjen ”Meet Visa” ger en första inblick i den utvecklade visuella varumärkesidentiteten som lanseras senare i år, med uppdaterade färger för digital effekt, ett eget typsnitt skapat för optimala digitala upplevelser och en uppdaterad varumärkessymbol utformad för att visa upp vilket syfte organisationen har.
Under 2021 kommer Visas nya varumärkesidentitet att bli synlig i över 200 länder och territorier som Visa verkar i och ska genomsyra hela företagets primära affärsstrategi som omfattar:
- Konsumentbetalningar, med fokus på att utöka tillgången och se till att de 17 biljoner dollar som spenderas kontant och med checkar kan omvandlas till digitala betalningar.
- Nya betalflöden inklusive gränsöverskridande person-till-person-betalningar och en rad mervärdestjänster som hjälper företag i alla storlekar att navigera i dagens landskap: identifiera nya tillväxtmöjligheter och upprätthålla vårt uppdrag att göra Visa till det säkraste och mest pålitliga nätverket.
- En mångfald av erbjudanden och lösningar genom växande partnerskap med fintech-bolag och etablerade varumärken, relationer med regeringar runt om i världen och innovativ teknik byggd för framtiden.
”Vi fångar den djärva ambitionen med Visa med den här varumärkesutvecklingen genom att uttrycka vad vi står för och vad vi strävar efter”, säger Lynne Biggar.
”I takt med att världen öppnar igen, och pengar allt mer förflyttas på nya sätt, finns det ingen bättre tidpunkt att visa upp det arbete vi gör och vilken inverkan ett syftesdrivet varumärke med Visas storlek kan ha för att möjliggöra för individer, företag och ekonomier att växa och frodas”.