En ny undersökning från YouGov och Lunar visar att 54 procent av svenskarna inte vet vad de betalar i avgifter till sin bank.
Okunskapen är störst bland 70-talister och småstadsbor.
63 procent hade också kunnat tänka sig att byta bank om de skulle slippa avgifterna. Privatekonomen Ann Lehmann Erichsen tror okunskapen till viss del beror på att bankerna inte alltid är tydliga med sina kostnader.
Har du funderat över vad du egentligen betalar för avgifter till din bank varje år? Om du inte vet är du inte ensam. Enligt en ny undersökning som gjorts av YouGov på uppdrag av Lunar har mer än varannan person dålig koll på vad deras bank har för avgifter. De med minst kunskap är män och kvinnor mellan 40-49 år, samt boende i svenska småstäder. De som är mest orienterade kring avgifterna är pensionärer och människor från storstäder.
– En förklaring skulle kunna vara att bankernas priser och själva betalningsstrukturen till viss del är dold eller mer “vänligt välpaketerad” för konsumenterna. Det kan upplevas svårt att hitta priserna och det finns ett virrvarr av kundprogram som är ihopskruvade på ett sådant sätt att många kan få uppfattningen att det egentligen knappt kostar någonting att ha konton och betalkort, även om det inte är så i verkligheten, säger Ann Lehmann Erichsen, privatekonom och egenföretagare.
“Ogenomskinlig prisstruktur dåligt för konkurrensen”
Om man jämför priserna på fyra av landets största banker såsom Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken ligger avgifterna på runt 400-500 kronor om året för ett standardkonto. Det tillkommer också oftast valutaväxlingsavgifter på någon procent om man är utomlands och andra avgifter om man exempelvis disponerar flera betalkort eller konton. När de tillfrågade i undersökningen svarar på frågan om vad de tror att de betalar i avgift varje år till banken svarar endast 3 av 10 mellan 250-499 kronor.
– Det är förvånande att så pass få ändå är införstådda i de ungefärliga fasta och extra tillkommande kostnaderna som de betalar varje år, vilket pekar på att det finns en ogenomskinlig prisstruktur. Banker lever på att ta hand om våra pengar, men de pratar sällan om vad de faktiskt kostar. Det är dåligt för konkurrensen och för konsumenterna i slutändan, säger Ann Lehmann Erichsen.
Majoriteten vill få bort bankavgifterna
63 procent av de tillfrågade i undersökningen kan tänka sig att byta bank om de inte behöver betala några avgifter eller om om de fick färre varje år. Lunar har nu valt att lyssna på konsumenternas behov och tar därför bort ännu fler onödiga avgifter, såsom exempelvis valutapåslag och uttag vilket gör att standardkontot inte kostar något.
– Även om den fasta avgiften på bankernas vanligaste kontoupplägg är ganska låg idag så har den genomsnittlige svensken oftast mer än bara en bank. Det kan också bli rätt så kostsamt i längden med alla extra avgifter som tillkommer varje år. Många betalar mycket mer än vad de tror, säger Mats Persson Bergius, Sverigechef på Lunar och den som står bakom beslutet att ta bort avgifterna i Sverige.