Svenskar ser i stor utsträckning hög säkerhet på nätet som något positivt, visar en undersökning från Palo Alto Networks, ledande leverantör av IT-säkerhet.
Fyra av tio menar till exempel att säkerhetslösningar gör dem tryggare. Svenskarna är även förstående för de extra säkerhetskontroller som görs när de exempelvis ska betala i e-handeln.
En del negativa känslor finns dock kvar hos många. En av tre (34 %) känner sig osäkra på hur de skyddar sin privata information på nätet.
”Det är uppmuntrande att så många människor upplever IT-säkerhet som något som hjälper dem, snarare än något som stör. Allmänheten har helt enkelt sett nyttan med att skydda sig mot olika typer av skadlig programvara och bedrägerier på nätet.”, säger Fred Streefland, CSO för norra och östra Europa för Palo Alto Networks. ”Konsumenter som vill förbättra sin säkerhet kan med fördel se till att deras router är ordentligt skyddad där hemma – och glöm inte uppkopplade armbandsur, TV:n och spelkonsolen. Att använda en lösenordsapp för att spara komplicerade lösenord är också en bra idé”.
Det är relativt många som uppger att de drabbats av olika former av attacker. En av tio svenskar vet att de fått ett lösenord och användarnamn stulet och åtta procent säger att de förlorat pengar på grund av en cyberattack. Sju procent har utsatts för ransomware eller utpressning.
I undersökningen framgår också att många säger att det som allra mest skulle göra dem säkrare online är att veta vad de kan göra för att skydda sig själva och sin familj. Detta är med 41 procent det mest populära svaret på en fråga om vad skulle få dem att känna dig säkrare online. Många skulle också känna sig tryggare om fler onlinebrottslingar bestraffas (32%) och om staten har en myndighet som ansvarar för frågan (29%). Väldigt få (3 %) säger att tillräckligt redan görs för att de ska kunna vara trygga online.
”För företag betyder det här att de bör fortsätta att använda säkerhetskontroller, och kan även fundera på hur de kan göra sina tjänster för konsumenter och företag ännu säkrare. Många har inte vågat använda tillräckligt hög säkerhet eftersom de tror de skrämmer bort kunderna. Förhoppningsvis är denna fara allt mer obefogad, i takt med att vi kan skapa en allt säkrare digital värld”, säger Fred Streefland.