Techbolaget Clira revolutionerar offentlig upphandling och hjälper kommuner spara miljoner.
Men bakom kulisserna höll deras egen ekonomihantering på att bli en tillväxthämmare.
Fragmenterade system, manuella processer och ineffektiva rutiner sög tid och energi. Med Finance-as-a-Service från Kleer har de frigjort värdefull tid, optimerat sina processer och sett till att affären alltid kommer först.
Clira: Bolaget som digitaliserar offentlig sektor – och sparar miljarder
Varje år genomförs upphandlingar i offentlig sektor för hundratals miljarder kronor. Men många kommuner saknar kontroll över sina inköp – avtal hanteras manuellt, fakturor matchas fel och överfakturering är vanligare än någon vill erkänna. Det gör Clira något åt.
Med sitt digitala systemstöd för upphandling, avtalshantering och avtalsuppföljning ger Clira kommuner transparens, insyn och kontroll över varje transaktion. Med upphandlingssystemet kan kommunerna spara enorma summor – pengar som kan användas där de verkligen behövs.
Men medan Clira hjälpte sina kunder att effektivisera sin verksamhet, satt de själva fast i en ineffektiv ekonomifunktion.
En tech-stack som höll tillbaka affären
Clira hade vuxit snabbt. Men ekonomifunktionen hängde inte med och hanterades i en fragmenterad ekonomilösning.
- Ekonomi, lön och utlägg hanterades i separata system – vilket skapade dubbelarbete och onödiga fel
- Extern ekonomikonsult skötte redovisningen i ett separat system – något som resulterade i ineffektiva processer och risker
- Manuella processer åt upp värdefull tid från Cliras COO – varje månad gick timmar åt till ekonomisk administration istället för kärnverksamheten
”Många bolag tänker att de sparar pengar genom att låta en av grundarna sköta ekonomin. Men sanningen är att det är tvärtom. Administration tar tid från tillväxt – och dessutom sköter en specialist det både snabbare och bättre.” – Ola Lindewald, VD på Clira.
Det var dags att hitta en smidig, smart och mer effektiv lösning.
Därför väljer Clira Finance-as-a-Service från Kleer
Med Kleer har Clira nu:
- Allt i samma system – ett inlogg, en app, en plattform
- Automatiserad bokföring, fakturering och lönehantering – inga fler manuella processer
- En ekonomifunktion där system och ekonomitjänst kommer från samma leverantör
- Realtidsinsyn i ekonomin – alltid uppdaterade siffror för bättre beslutsfattande
- Mer tid för tillväxt – nyckelpersoner, som tidigare satt fast i administration, kan nu fokusera mer på att utveckla affären
”Vi behöver inte längre oroa oss för vad som ramlar mellan stolarna. Kleer har kontroll på både systemet, leveransen och oss som kund. Dessutom har vår COO, som tidigare satt fast i administration, nu betydligt mer energi att investera i bolaget och affären.”– Ola Lindewald, VD på Clira.
2025: Mer tid för teknisk innovation och global expansion – Lanserar smart promptassistent
Med en stabil och automatiserad ekonomifunktion på plats kan Clira nu fullt ut fokusera på vidareutveckling av sin teknologi och etablering på nya marknader. I februari lanseras deras AI-drivna promptassistent, en lösning som effektiviserar upphandlingsprocessen, minskar fel och sparar hundratals timmar åt beslutsfattare.
Samtidigt förbereder sig Clira för expansion till Norge och Centraleuropa, där behovet av digitala upphandlingslösningar är stort.
– ”Med den insyn och avlastning vi nu har i vår ekonomi kan vi äntligen lägga fullt fokus på vår kärnverksamhet. Vi ser fram emot att växa tillsammans med Kleer och känner oss trygga i att vår ekonomifunktion kan hålla jämna steg, oavsett hur snabbt vi expanderar” – Ola Lindewald, VD på Clira.
Med en stabil och automatiserad ekonomifunktion på plats kan Clira nu fullt ut fokusera på vidareutveckling av sin teknologi och etablering på nya marknader.
Vi ser fram emot att följa Cliras resa mot att fortsatta ge kommuner bättre insyn i sina upphandlingar och minska risken för överfakturering med potential att spara miljardbelopp.
Kleer är Sveriges ledande Finance-as-a-Service-plattform och det enda ekonomi- och lönesystemet som kombinerar bokföring, tid- och projektrapportering, fakturering, koncern, lön och utlägg – i ett och samma system. Genom att samla alla ekonomifunktioner i ett integrerat ekosystem och komplettera med en personlig ekonomitjänst, gör vi ekonomi och lön enklare, smidigare och mer automatiserat än någonsin.
Med marknadens mest automatiserade processer minimerar vi administration och komplexitet, samtidigt som våra kunder får obegränsad rådgivning och support från auktoriserade redovisningskonsulter – allt till en fast månadskostnad.