De främsta nya tekniska trenderna att titta på 2021

Med ständig utveckling och tekniska framsteg  kommer 2021 att bli ett spännande år för ny teknik och nya innovationer.

De främsta nya tekniska trenderna att titta på 2021
De främsta nya tekniska trenderna att titta på 2021

Så, vad är några av de största tekniska trenderna för det kommande året och vilken inverkan kommer de att få på industrin?

De fem viktigaste framväxande teknologitrenderna att hålla koll på 2021 inkluderar:

  1. Internet för beteende

Vad är det?

Internet of Things (IoT) hänvisar till ett nätverk av sammankopplade fysiska enheter som samlar in och utbyter information via internet. För att maximera fördelarna med IoT måste vi gå ett steg längre och förstå de uppgifter som vi har samlat in och koppla det till specifika mänskliga beteenden. Detta uppnås med Internet för beteende (IoB, Internet of Behaviours). IoB är i huvudsak en kombination av teknik, dataanalys och beteendevetenskap.

Vilka är fördelarna?

Enheter som smartphones kan spåra både en användares online-rörelser och dess verkliga geografiska läge. Med relativt lätthet kan ett företag länka en smartphone med din bärbara dator, din hemassistent, ditt hem-CCTV och dina mobiltelefonregister och skapa en detaljerad bild av vem du är. Genom denna information kan företag förstå vad du gillar, eller inte gillar, dina köpvanor och till och med hur du röstar.

IoB kan verkligen förbättra ett företags marknadsföring och försäljning genom att ge detaljerad och personlig insikt om konsumenterna. Medan analys och A/B-tester används i stor utsträckning av företag för att kartlägga användarresan, kan IoB ta detta ett steg längre genom att ge mer än bara tidigare prestationsinsikt utan också information om sannolikt framtida beteende.

Vilka branscher kommer det att påverka?

IoB är en förlängning av IoT och när Internet of Things växer är det oundvikligt att Internet för beteende kommer att växa med det. År 2023 uppskattar Gartner att 40% av den globala befolkningen kommer att spåras digitalt så att vårt beteende kan påverkas. Denna teknik kommer att användas i stor utsträckning i de flesta branscher eftersom IoT fortsätter att öka i popularitet. Det är oundvikligt att sälj- och marknadsföringsteam vill utnyttja fördelarna med denna teknik för att få och ännu större insikt och förståelse om sina kunder.

  1. Hyperautomation

Vad är det?

Ett medel för verklig digital transformation, hyperautomation möjliggör automatisering för nästan alla repetitiva uppgifter. Kombinationen av robotprocessautomation (RPA), maskininlärning och artificiell intelligens (AI) möjliggör automatisering av komplexa affärsprocesser.

Vilka är fördelarna?

Fördelarna med hyperautomation är omfattande inklusive;

Ökad flexibilitet- genom att använda en kombination av automatiseringsteknik kan organisationer utnyttja fördelarna med var och en av dessa tekniker. Detta gör det möjligt för företag att uppnå skalbarhet och flexibilitet som inte är möjligt med användning av endast en digital teknik.

Ökad flexibilitet-genom att använda en kombination av automatiseringsteknik kan organisationer utnyttja fördelarna med var och en av dessa tekniker. Detta gör det möjligt för företag att uppnå skalbarhet och flexibilitet som inte är möjligt med användning av endast en digital teknik.

Förbättrad personalproduktivitet- Eftersom tidskrävande och repetitiva uppgifter kan utföras genom automatisering kan medarbetarna ägna sina ansträngningar åt mer meningsfulla uppgifter.

Ökad integration- hyperautomation gör det möjligt för organisationer att integrera digital teknik i sina processer. Detta gör kommunikationen sömlös och ger större åtkomst.

Förbättrad avkastning- med kraftfulla analytiska verktyg kan företag optimera användningen av sina resurser för att öka intäkterna och minska kostnaderna.

Vilka branscher kommer det att påverka?

Genom att skapa en digital tvilling av en organisation är hyperautomation inte bara en möjlighet att övervägas av företag utan en oundviklig lösning för affärsutmaningar i framtiden. Hyperautomation förstärker redan tillverknings-, bygg- och transportindustrin där användningen av robotteknik och avancerad automatisering används i monteringslinjer, vilket förbättrar driften, minskar felen och de utför de mest repetitiva uppgifterna. Med tiden kommer denna tekniska trend att användas i alla branscher. Vi ser redan framsteg i den medicinska sektorn med robotar som utför kirurgi och utför repetitiva uppgifter och inom banksektorn där lån och inteckningshantering automatiseras för att skapa ett centraliserat datanätverk och för att hjälpa konsumenterna. Detta är en trend som bara kommer att fortsätta växa inom alla branscher.

  1. Var-som-helst-verksamhet

Vad är det?

Var-som-helst–verksamhet är en affärsmodell som gör det möjligt för arbetsgivare, kunder och affärspartners att komma åt och dela data och processer utanför ett företagsnätverk. Det ger pålitlig och säker åtkomst till dokumentation oavsett plats. Denna modell är skapad med hjälp av tekniker som XR-verktyg, analys, moln- och edge-infrastruktur, säker fjärråtkomst och automatisering.

Vilka är fördelarna?

Var-som-helst–verksamheten förbättrar samarbetet mellan arbetsgivare och kunder. I kölvattnet av Coronapandemin har företag varit tvungna att vrida verksamheten, så att de anställda kan arbeta hemifrån och underlätta en arbetsmiljö som är möjlig från vilken plats som helst. Denna trend är här för att stanna och därför kommer behovet för företag att anta var-som-helst-verksamhet vara av största vikt under 2021. Genom att digitalisera affärsprocesser nu kan företag vara säkra på att verksamheten kan flyta smidigt vid ytterligare begränsningar.

Utan bakgrunden av pandemin ger var-som-helst-verksamhet större arbetsfrihet, möjliggör global support dygnet runt för kunder och ökar tillgängligheten för företagstjänster.

Vilka branscher kommer det att påverka?

De allra flesta branscher ser redan fördelarna med var-som-helst-verksamhet och på grund av pandemin förbättrar de teknik och säkerhet för detta ändamål. Även i sektorer där anställda inte kan arbeta hemifrån, t.ex. inom utbildning, hälso- och sjukvård eller byggbranschen, kan denna teknologitrend fortfarande vara till nytta för specifika uppgifter inom deras roller. Medan dessa industrier kommer att återgå till sina vanliga arbetsmiljöer efter pandemin, kan fördelarna med undervisning online och telemedicin fortsätta att förbättra arbetet under 2021 och framåt.

  1. Nolltillit (Zero trust)

Vad är det?

Nolltillit är ett säkerhetskoncept som kräver att alla användare, både de inom och utanför en organisation, ska verifieras, auktoriseras och valideras i ett nätverk innan de får åtkomst. För att uppnå denna högre säkerhetsnivå används tekniker som multifaktorautentisering, identitets- och åtkomsthantering och nästa generations slutpunktssäkerhet.

Vilka är fördelarna?

Nolltillit möjliggör ett mer flexibelt och smidigt sätt att arbeta. Ett framgångsrikt genomförande av nolltillit är nödvändigt för att säkerställa effektiv säkerhet som möjliggör många av de tekniska trender som diskuterats ovan.

Det gör det också möjligt för företag att kontextualisera användare och tillgångar som försöker få tillgång till en databas som är viktig för både fjärranställda och komplexa IT-miljöer som stöder icke-hanterade enheter på IoT.

Nu när människor arbetar hemma finns det olika hot i den miljön. Så nolltillit är ännu viktigare i dagens värld, där människor flyttas bort från kontoret och kan vara så under en längre tid. – Reiner Kappenberger, chef för produkthantering för datasäkerhet på Micro Focus

Vilka branscher kommer det att påverka?

Nolltillit och säkerhetsfördelarna som det ger kommer att vara avgörande för alla branscher framöver. Sektorer eller företag som försummar att genomföra en så strikt strategi för säkerhet kommer sannolikt att möta konsekvenserna av detta när teknik och säkerhetsrisker ökar. Eftersom implementering av ett sådant system tar tid, resurser och pengar är processen tidskrävande. Många branscher anammar emellertid redan denna trend, särskilt de som hanterar stora mängder känsliga uppgifter som inom finans, hälso- och sjukvård och tillverkning.

  1. AI-teknik

Vad är det?

Artificiell intelligens (AI)-teknologi har varit och kommer att fortsätta vara en stor tekniktrend i framtiden. Emellertid utgör svårigheter med underhåll, skalbarhet och styrning ett hinder för implementeringen av AI i olika organisationer. AI-teknik ger en väg som integrerar AI i vanliga DevOps (development – operations) snarare än som ett helt separat projekt.”

Vilka är fördelarna?

AI-teknik erbjuder en lösning på utmaningarna i samband med AI, vilket gör det möjligt för fler organisationer att lättare använda AI-teknik. Eftersom det finns flera AI-tekniker kan det vara svårt att navigera i denna komplexa teknik, men med AI-teknik skapas en tydligare väg. AI-teknik erbjuder också större kontroll som säkerställer större transparens, efterlevnad och etik inom AI. Detta är en trend som ökar i betydelse eftersom fler konsumenter och företag försöker samarbeta med företag vars värderingar liknar sina egna.”

Vilka branscher kommer det att påverka?

AI-teknik kommer att påverka alla branscher eftersom olika organisationer i allt högre grad vänder sig till AI för att förbättra sin verksamhet. Enligt Gartner är endast 53% av AI-projekten framgångsrika från prototyp till produktion. Men med framstegen inom AI-teknik kommer denna framgångsgrad att öka när prestanda och skalbarhetsproblem övervinns.”

Många av de nya tekniska trender och framsteg som förväntas under 2021 kommer att vara en fortsättning på de framsteg som gjordes under 2020. Infytandet av Covid-19 accelererar teknologitrenderna så att många av de nya beteenden som vi har utvecklat till följd av pandemin kommer att bli det nya normala för 2021, vilket driver teknikinnovation.

Läs mer