Svenskarna väljer streaming framför digital-TV

Det går bra för den svenska TV-marknaden. Svenskarna tittar på tv mer än någonsin tidigare men det är inte de traditionella kanalerna som lockar. Istället är det streamingen som tar över marknaden.

Efterfrågan om fler serier, filmer, program och sportsändningar ökar. Nya streamingplattformar har dykt upp och konkurrerar med företagen som traditionellt har ett starkt grepp om marknaden, men detta verkar inte oroa marknadsledarna.

Framtidsprognosen för TV-marknaden

2018 slog svensk TV-marknad ett nytt omsättningsrekord. Tillväxten var den starkaste på åtta år och 2019–2020 förväntas bli minst lika bra. Totalt omsatte marknaden 25,3 miljarder kronor och streamingen växer markant. Betaltjänsternas omsättning uppgick till 4 miljarder kronor, vilket är en ökning på 45 procent från 2017. Även annonsfinansierad streaming, såsom TV4 Play, växte. Nästan alla svenskar streamar, men på olika sätt. Yngre generationer föredrar att streama film och serier, medan de äldre väljer att betala för play-tjänster.

Sporttittandet ökar

I Sverige genererar sportsändningar generellt höga tittarsiffror och framför allt vid landskamper. Stora mästerskap som vinter- och sommar-OS lockar alltid tittare. Ishockey, fotboll och vintersport är de i särklass populäraste sporterna. När herrlandslaget i fotboll förlorade kvartsfinalen mot England tittade i snitt 2,8 miljoner svenskar på matchen via SVT. När damlandslaget vann VM-bronset tittade 1,14 miljoner på matchen på TV4, uppger https://www.dagensmedia.se/VM-siffrorna/.

Flera internationella fotbolls- och hockeyligor sänds av bolag som Cmore och Viaplay, vilka visas både via streamingplattformarna och digital-TV. Sporternas popularitet syns inte bara i antalet utövare och tittare. Det syns även i sportkategorierna och spelformerna hos spelbolag, som https://www.betfair.se/exchange/plus/football. Det går att betta på matcher i toppligor och lägre divisioner. Det går att spela på vem som vinner Champions League (Manchester City 4.0) och vem som vinner engelska League Two (Bradford City 6.0), vilka båda sänds i Sverige.

Netflix är inte oroliga

Netflix är den populäraste streamingtjänsten i Sverige. Däremot kan den amerikanska plattformen vara på väg att förlora titeln som marknadsledare. Under årets andra kvartal förväntade företaget att de skulle få 5 miljoner nya abonnenter, men istället landade antalet på 2,7 miljoner. En anledning till den låga tillväxten kan vara att fler streamingtjänster är på väg att lanseras. Både Disney, NBC och Warner Media kommer att lansera egna streamingtjänster under hösten och 2020.

Netflix hävdar däremot att det inte är konkurrensen som ligger bakom den missräknade tillväxten. Istället är det prishöjningarna i olika områden som pekas ut som orsaken. Netflix vd, Reed Hastings, anser samtidigt att ”kriget” mellan streamingtjänsterna är bra för marknaden, skriver https://digital.di.se/netflix-bommar-kraftigt. Det bidrar till att fler väljer bort det traditionella tv-tittandet och väljer streaming istället. Han menar också att ett abonnemang hos en tjänst inte utesluter möjligheten till fler. Själv gillar han HBO och han tror att flera Netflix-anställda prenumerera på konkurrenternas tjänster.

Streamingen växer av olika anledningar. Det finns ett omfattande utbud, men det är också möjligt för tittarna att bestämma sina egna tittartider. Tittare behöver inte längre sätta sig framför teven en viss tid, utan kan titta på vad de vill, när de vill oavsett var de befinner sig. Och det passar den moderna svensken bättre än det traditionella tv-tittandet.