Stockholmsbaserade Earthbanc har utnämnts till vinnare i vårens upplaga av Mastercard Lighthouse FINITIV-programmet.
FINITIV är ett öppet innovationsprogram som ger nystartade företag möjligheten att samarbeta med Mastercard, Swedbank, Danske Bank, SEB och DNB.
I tuff konkurrens med 15 nordiska och baltiska finalister tog Earthbanc hem vinsten tack vare sin tydliga kommunikation, ett värdefullt hållbarhetsfokus och potential att hjälpa organisationer att mäta sina utsläpp.
Earthbanc tillåter banker och andra företagskunder att rapportera och verifiera koldioxidrisker genom användning av hållbar AI, open banking-data samt satellit- och IoT-fjärranalystjänster. Som en del av European Green Deal kräver EU nu att företag använder en gemensam taxonomi eller klassificeringssystem för att mäta och rapportera deras ESG-aktiviteter. Trots att många organisationer fortfarande kämpar för att samla in och klassificera ESG-data, så blir allt fler företag medvetna om vikten av att faktiskt göra det. Lösningar som de Earthbanc erbjuder kan hjälpa företag att effektivt göra ESG-arbetet till en tillgång, snarare än en börda.
– Taxonomi kommer att bli en alltmer synlig del av hur företag bedriver sin verksamhet. Nu behöver vi bara lösningar, likt de som introduceras via Lighthouse, som möjliggör denna utveckling, samt att banker och andra företag börjar samarbeta och ta ansvar för utvecklingen. Vi är glada att se hur stort engagemang Earthbanc fick genom FINITIV-programmet och vi ser fram emot att fortsätta stödja deras tillväxt, säger Mats Taraldsson, chef för Innovation, Fintech och Impact-tech Engagement, Mastercard Nordics och Baltikum.
Earthbanc levererar företagsklar hållbar finansiering och riktar sig specifikt till banker runt om i världen:
– Swedbanks verksamhet är mycket väl anpassad till hållbarhet och ekonomiskt välbefinnande, vilket är en del av vårt företags DNA, strategi och vision. Vi letar alltid efter nya sätt att erbjuda nya och bättre tjänster till våra kunder. Genom Lighthouse-programmet har vi introducerats för flera startups som vi ser möjligheter att skapa en bättre morgondag tillsammans med, Medjit Yalmaz, chef för Fintech Investments på Swedbank.
Utöver Earthbanc som blev programmets storvinnare fick också ett antal andra startups som deltagit under programmets 16 veckor motta priser.
Crediwire utsågs till det mest lovande danska företaget; ZData till det mest lovande norska företaget, och Maxaa tog hem vinsten i Baltikum.
Investor Award gick till Legacy, ett hållbarhetsrapporteringsföretag baserat i Danmark, och Astat, en norsk bankutmanare för små och medelstora företag, tilldelades People’s Choice Award.
– Vi vill säga tack så mycket för Mastercard Lighthouse FINITIV-utmärkelsen. Vi är hedrade över att delta i det här fantastiska programmet – att få arbeta tillsammans med toppbanker föratt nå netto noll klimatutsläpp och samtidigt skapa en positiv påverkan globalt med våra hållbara ekonomi- och klimatkompensationslösningar genom Mastercards nätverket, säger Tom Duncan, CEO på Earthbanc.
Tillsammans med partnern Invenio Growth vill Mastercard stötta alla dessa företag genom partnerskap och stärka det nordiska och baltiska tekniska ekosystemet.