Med en innovativ betallösning som låter konsumenter själva ta kontroll över sin klimatpåverkan kammade svenska Doconomy hem vinsten i höstens upplaga av Lighthouse Development Program.
De korades idag under det prestigefyllda startupeventet Slush i Helsingfors, Finland. Intresset för programmet har varit rekordstort i år med hundratals ansökningar inför varje omgång.
I tuff konkurrens från 15 av de mest lovande fintech-företagen i Sverige, Finland och Lettland har Doconomy utsetts till vinnare av höstens Lighthouse Development Program som arrangeras av Mastercard. Doconomy har gjort det möjligt för konsumenter att för första gången enkelt mäta och ta kontroll över sin klimatpåverkan baserat på konsumtion. Genom sitt erbjudande sätter Doconomy en ny standard för hållbar konsumtion.
”Vi är mycket glada och stolta över att stå som vinnare av höstens Lighthouse Development Program. Mastercards expertis och syftesdrivna arbetssätt är otroligt värdefulla för oss. Tillsammans kan vi utveckla framtidens hållbara betalningar”, säger Nathalie Green, VD och medgrundare på Doconomy.
”Juryn har haft en mycket svår uppgift, men Doconomy stack ut. De har hittat en modell för att engagera konsumenter, handlare och företag i kampen mot klimatförändringar. Som världsledare inom betalteknik arbetar Mastercard aktivt för att driva innovation och genom programmet stöttar vi nästa generations fintech-företag i regionen. Doconomy har stor potential och vi ser fram emot att följa deras utveckling”, säger Mats Taraldsson, digital affärsutvecklingschef och ansvarig för fintech-samarbeten, Mastercard Norden och Baltikum.
Som vinnare får Doconomy chansen att gå vidare till Mastercards globala satsning Start Path, som hjälper deltagarna att expandera till nya marknader och växa sin affär internationellt.
Lighthouse Development Program är ett mycket eftertraktat partnerskapsprogram som samlar fintech-företag, banker, investerare och rådgivare för att stötta och utveckla Nordens och Baltikums mest lovande fintech-bolag. Intresset har varit rekordstort i år, med hundratals ansökningar. Programmet uppmärksammar i första hand mer etablerade fintech-företag. Fokus är på kunskapsöverföring och sparring med erfarna och väletablerade partnerföretag. Vinnaren utses genom ett poängsystem som mäter innovation, effektivitet och konkretisering samt inkluderar resultat från deltagarnas workshops med partnerföretagen.
Nästa steg i utvecklingen av Lighthouse Development Program är Lighthouse MASSIV som fokuserar på så kallade social impact-bolag. Det vill säga bolag som arbetar för att möta större samhällsutmaningar. Programmet presenterades under Slush och kommer att lanseras under våren 2020.