Den digitala utvecklingen går snabbt fram och idag kan vi göra många ärenden via dator eller smartphone.
De digitala tjänsterna förenklar vår vardag och är här för att stanna, men det gäller att samtidigt att ha kunskap om digital säkerhet.
– Här har vi banker en viktig roll, säger Thomas Nordberg, säkerhetsansvarig på Sparbanken Nord, och bjuder in till utbildning i digital ekonomi.
Utvecklingen har gått snabbt och den digitala tekniken är här för att stanna. För den yngre befolkningen är digitaliseringen självklar då den alltid funnits naturligt i vardagen, men de allra flesta av dagens vuxna har aktivt behövt ta till sig och lära sig den nya tekniken. Många efterfrågar mer kunskap om hur de kan använda de digitala fördelarna på ett säkert sätt och banken har en viktig roll att fylla.
– Vi vill att våra kunder ska se fördelarna och kunna känna sig trygga med våra tjänster, säger Erica Lundgren, vardagstjänstansvarig i Sparbanken Nord. Då måste vi också tillhandahålla den kunskap som krävs. Genom föreläsning och utbildning i digital ekonomi ska banken sprida information och finnas som stöd genom de första stegen.
Det är viktigt att alltid tänka säkerhet med sina digitala tjänster. Trots att bankens tjänster är säkra finns det ett antal saker kunden behöver tänka på.
– Vi får ofta frågor om hur säkra våra tjänster är, och vi möter ibland kunder som säger att de inte vågar använda de digitala tjänsterna då de är rädda för att drabbas av bedrägerier, säger Thomas Nordberg.
– Banken har säkra lösningar, det är viktigt att komma ihåg, men det finns några saker som du som kund behöver tänka på. Vi pratar alltid säkerhet, fortsätter Thomas, och nu sätter vi extra fokus på dessa frågor ute på kontoren, bland annat genom vår föreläsning och samarbetet med polisen.
Banken har ett tätt samarbete med polisen i länet när det gäller arbetet mot bedrägerier, och har samplanerade besök på kontoren i Piteå, Arvidsjaur, Jokkmokk, Älvsbyn och Övertorneå.
– Vi vill ge tips och råd hur du förebygger bedrägerier via telefon och digitala kanaler, samt ge dig chans att ställa frågor både till oss på banken och till polisen, säger Thomas Nordberg.
Även på bankens övriga kontor har man särskilt fokus på digital guidning och säkerhet under kommande vecka.
– Personalen på kontor och telefonbank finns alltid tillgängliga för frågor, och har vissa dagar med särskild digital guidning, upplyser Erica Lundgren. Så passa på att ställa frågor och ta hjälp.