Det totala skuldbeloppet har ökat de senaste åren, i synnerhet hos unga, och som experter på betalningsbeteenden är vi på Sergel måna om att hjälpa människor till en skuldfri vardag.
Att få unga, med lite pengar, att prioritera er faktura kan vara utmanande.
Nedan listar jag sex tips på hur ni kan tänka för att öka möjligheterna till att få betalt från unga samtidigt som ni hjälper dem till skuldfrihet.
1. Tydlig kommunikation. Om kunden inte förstår fakturan hindras den från att enkelt kunna betala. Därför är det viktigt att man möter kunden på rätt sätt på fakturanivån. Förtydliga betalningsvillkoren och anpassa fakturan i språk, använd rätt kanal och ingjut trygghet och förtroende. Gör det lätt för kunden att förstå hur den betalar, när och på vilket sätt. En positiv upplevelse förstärker ofta viljan att betala.
2. Skicka påminnelser. Skicka en påminnelse om betalningen före förfallodatumet och påminn om vad som kan hända om man missar en betalning. En påminnelse kan dessutom vara ett bra sätt att behålla kunden på eftersom det bidrar till en god kundrelation.
3. Justera förfallodatumet. På Sergel vet vi att unga vuxna är beroende av den 25e, när lön eller studiebidrag betalas ut. Ha det i åtanke när ni sätter förfallodatumet och glöm inte att olika ekonomiska förutsättningar bör mötas på olika sätt.
4. Erbjud flera betalningsalternativ. Med olika betalningsalternativ kan det bli lättare för kunden att betala eftersom den får möjlighet att välja det alternativ som passar bäst. Till exempel kan en avbetalningsplan öka möjligheten att betala av fakturan eftersom man gör det i mindre summor.
5. God kundservice. Ha en bra kundservice som är tillgänglig för att svara på frågor och hjälpa till med eventuella betalningsproblem.
6. Tillsammans kan vi bidra till ett mer skuldfritt samhälle. Det är viktigt att ni hänvisar människor som har fått ett inkassokrav till rätt plattform och aktör. Det möjliggör att Sergel kan hjälpa era kunder till skuldfrihet samtidigt som ni får betalt för era förfallna fordringar.
Med större fokus på kunders betalningsbeteende och förståelse för att olika ekonomiska förutsättningar behöver mötas på olika sätt, har ni redan kommit en bit på vägen. Vet ni inte hur ni ska gå till väga finns Sergel till hands och kan erbjuda rådgivning och experthjälp. Vi strävar alltid efter att efterleva vårt ledord ”We Care”. Det betyder att vi försöker bistå er i mötet med era kunder, för att göra deras upplevelse så bra som möjligt, och detta är en del i det.
Adissa Asmar, Contract Manager Sergel Kredittjänster