Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden.
Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik.
Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Redan i förra årets upplaga av Payments in the Nordics gick det att se en förändring gällande hur konsumenter föredrar att betala i fysisk butik. Då uppgav var fjärde svensk att de kände frustration om det krävdes personlig interaktion vid betalning. Årets resultat visar att andelen som föredrar att betala interaktionsfritt snabbt ökar. Varannan konsument (49 procent) vill helst använda någon typ av självbetjäning, ”scan and pay” vid betaltillfället. Något som kan komma att påverka fysisk handel där många fortfarande saknar alternativ till den traditionella kassan.
– Scan and pay efterfrågas av allt fler. Det som tidigare pratades om som en övergående trend är numera det betalsätt som hälften av svenskarna föredrar. Fysisk handel står idag inför utmaningen att möta detta snabbväxande behov. Samtidigt som andelen som vill betala med självscanning fördubblats på ett år har butikerna inte ställt om i samma takt. Här finns därför stor potential – aktörer som adderar betalsättet kommer sannolikt vinna både marknadsandelar och nöjdare kunder.
Framförallt inom de butikssegment där självscanning fortfarande är relativt ovanligt, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
Självscanning på frammarsch i hela Norden – inte minst bland unga
Det är inte bara svenskar som söker smidigare betallösningar i butiker. Även om Sveriges konsumenter är mest benägna att nyttja interaktionsfria betalsätt så ligger resten av Norden tätt efter. Totalt uppger 39 procent av nordiska konsumenter att de föredrar någon typ av självscanningskassa när de slutför sina köp. Bland unga är denna preferens ännu starkare. Varannan respondent i åldrarna 18–29 år föredrar att betala via någon typ av självbetjäning.
– En vanlig missuppfattning är att scan and pay-lösningar skulle innebära minskad service för konsumenten. Men faktum är att vår data tyder på att företag som har implementerat scan and pay har sett en ökning av den övergripande kundnöjdheten. Personalen frigörs och kan i stället ge personlig service under hela shoppingresan, säger Magdalena Caesar.