Säkerhetsstartup ska stoppa samtalsbedrägerier
Hem Säkerhet Säkerhetsstartup Securifid ska stoppa samtalsbedrägerier

Säkerhetsstartup Securifid ska stoppa samtalsbedrägerier

Publicerat av: Redaktionen

Den örebrobaserade startupen Securifid möjliggör säker identifiering mellan företag och privatpersoner.

Genom att låta både uppringare och mottagare, på ett enkelt och säkert sätt, identifiera sig i början av ett samtal skapar man en ökad trygghet för samtliga parter.

Säkerhetsstartup ska stoppa samtalsbedrägerierSyftet med Securifid är att förhindra telefonbedrägerier – en typ av brott som ökar årligen. Befogenhetsbedrägerier, då någon utger sig för att vara exempelvis polis, sjukvårdspersonal eller banktjänsteman, fortsätter att öka – januari till augusti i år inkom 3 601 polisanmälningar, att jämföra med förra året samma period då 2 995 befogenhetsbrott polisanmäldes, och då finns det även ett stort mörkertal.

– Det har funnits en lucka på marknaden när det kommer till säkra identifieringar i samtal. De flesta företag vill idag att deras kunder legitimerar sig – men det har saknats säkra och smidiga alternativ för legitimering åt andra hållet, och det är ganska märkligt att vi accepterar det. Genom att vi nu möjliggör säker identifiering mellan företag, organisationer och privatpersoner direkt i samtalet, skapas en ökad trygghet för såväl kunden som för företagen, säger Lisa Hasselgren, VD och medgrundare på Securifid.

Säkerhetsstartup ska stoppa samtalsbedrägerier

Lisa Hasselgren, VD och medgrundare på Securifid

Securifid är den enda identifieringstjänsten som möjliggör säkra samtal för två parter

Företag kan, oberoende av vilken typ av verifieringslösning eller e-legitimation mottagaren använder, styrka sin identitet gentemot både privatpersoner och andra verksamheter, samtidigt som motparten identifierar sig tillbaka. Syftet är att skapa enklare och tryggare förutsättningar för dessa samtal och att på sikt bidra till att stävja samtalsbedrägerier. Securifid har sedan en tid tillbaka även ett samarbete med SSF Stöldskyddsföreningen för att arbeta brottsförebyggande, med fokus på telefonbedrägerier.

– SSF gör nu en stor satsning på att öka tryggheten och säkerheten både i den digitala och den fysiska världen och vi ser att Securifids tjänst bidrar i det arbetet. Samtalsbedrägerier är ett växande problem och det är vanligt att bedragare uppger sig ringa från just ett företag eller en organisation för att komma åt personliga uppgifter till BankID eller lösenord. Securifids tjänst med tvåpartsidentifiering gör det säkrare för privatpersoner och företag att veta vem man faktiskt pratar med, säger Thomas Brühl, VD på SSF Stöldskyddsföreningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>