Breakit x Frends frukostevent: Konsten att skala bolag snabbt med hjälp av smartare integrationer
Hem STARTUP Breakit x Frends frukostevent: Konsten att skala bolag med hjälp av smartare integrationer

Breakit x Frends frukostevent: Konsten att skala bolag med hjälp av smartare integrationer

Publicerat av: Redaktionen

Prenumerationstjänster – det nya svarta för startups och scaleups?

Att koda integrationer tar tid och är oerhört dyrt.

Det utgör därför en vanlig huvudvärk som många techföretag brottas med dagligen. I en intressant paneldiskussion delade företag från två olika branscher med sig av de vanligaste fallgroparna när det kommer till att skala bolag, och varför smarta integrationer kan vara en av nycklarna till framgång.

Hur klokt är det att låta någon annan hantera alla kopplingar till olika system och databaser – om själva affärsidén är just att koppla samman saker som tidigare inte kunde prata särskilt bra med varandra? Det var huvudtemat för vårt senaste frukostevent tillsammans med Breakit. I paneldiskussionen ledd av moderator Tuva Palm kunde deltagare på plats och digitalt lyssna till gäster från Centersource och Jeeves – två framgångsrika bolag som båda förenklar komplexa affärer i en föränderlig värld.

Kristoffer Lundegren, Country Manager på Frends Sweden, inledde panelsamtalet med en kort introduktion av Frends och bakgrunden till att vi utvecklat vår integrationstjänst:

Breakit x Frends frukostevent: Konsten att skala bolag snabbt med hjälp av smartare integrationer

Breakit x Frends. Amir Rashad, Tuva Palm, Kristoffer Lundegren & Christian Schreil.

– Vår tjänst för integrationer som fungerar ungefär på samma sätt som företag som slutat äga egna servrar för att istället teckna en eller flera molntjänster. Med en integrationsplattform som tjänst kan bolag frigöra resurser och läggafokus på annat, till exempel att skala upp sin kärnverksamhet. Med hjälp av vår integration as a service-plattform kan startups och scaleups frigöra resurser och fokusera på att leverera kundvärde och skala upp sin kärnverksamhet.

Efter hans presentation bjöds Amir Rashad, vd och medgrundare av Centersource upp på scen. Med en bakgrund inom skogsindustrin har han själv upplevt de främsta utmaningarna i branschen. Efter att ha noterat behovet av att förenkla och förbättra traditionella leveranskedjor, skapade han den lösning han själv saknade på marknaden – en plattform som automatiserar värdekedjor genom att slå samman exportörer, importörer och speditörer i en gemensam digital arbetsyta.

Som en startup som vänder sig till enterprise-kunder finns vissa hinder på vägen, förklarar Amir:

– Dessa kunder har högre krav, vilket innebär att vi måste få så många avtal som möjligt innan vi kan avsluta en affär. Det utgör ett av de största hindren för oss som startupbolag, som riskerar att ta fokus från vår kärnverksamhet.

Så vad innebär det att kunna fokusera på sin kärnverksamhet för en startup som Centersource? Enligt Amir innebär det att göra det du är bra på och överlåta andra delar till någon annan:

– Din kärnverksamhet är det hemliga receptet bakom företaget, det ditt företag är bäst på. Ofta är detta något som bara du kan erbjuda, därför bör du alltid äga din kärna och fokusera på den helhjärtat. Till exempel, om mitt företag inte lade ut spårning av fartyg, skulle vi behöva bli experter på att bygga satelliter. Men om vi hittar en partner som hjälper oss med det kan vi fokusera på det vi är bäst på och leverera värde för våra kunder.

Christian Schreil är produktchef på Jeeves, en leverantör av affärssystemlösningar (ERP) som vänder sig till medelstora och växande företag, främst i Sverige. Han förklarar värdet av att vara flexibel på dagens marknad:

– Företag ska kunna anpassa, justera och lyfta fram sina processer enkelt. Få företag sätter upp en årsplan nuförtiden bara för att de behöver vara flexibla. Ett av problemen vi försöker lösa är därför hur vi kan förenkla våra kunders affärsprocesser i ett flexibelt ekosystem så att de kan förbli anpassningsbara och flexibla.

Konkurrensen är tuff inom deras bransch, speciellt när det kommer till de större amerikanska konkurrenterna, säger Christian Schreil.

– Affärssystem täcker en rad olika områden och vi kan helt enkelt inte vara experter på allt. När vi väl har tagit reda på vilka våra största styrkor är, vill vi hyperfokusera på den specifika värdekedjan där vi kan optimera allra mest för våra kunder. Men det kräver mycket arbete och många människor, och vi verkar redan i en konkurrensutsatt bransch där det råder brist på talang.

På frågan om varför företag bör förlita sig på en tredjepartslösning, även om deras affärsidé går ut på att koppla samman olika system, svarar Christian Schreil:

– Som en leverantör av ett affärssystem är vår största uppgift att stötta kunden, hitta sätt att göra produktionen skalbar och se till att logistiken har mindre friktion, så att anställda kan lägga tid på rätt saker. Då kan vi inte låta tekniken bli ett hinder. Genom att investera i en low code-lösning med högt användarfokus som förenklar och underlättar integrationer kan vi frigöra tid, kreativt kapital och innovation – och lyckas på sätt som annars inte varit möjligt.

Amir Rashad instämmer med Christian, och avslutar:

– Det är omöjligt att göra allt på egen hand, även NASA har sina underleverantörer. Med Frends, som är hyperfokuserade på integrationer, kan vi ta in en lösning som går snabbt att deploya, hjälper oss att översätta olika slags databaser och få en översikt över våra APIer.

 

Relaterade Artiklar