Enligt ny forskning kommer 80% av företagen att överträffa eller matcha 2019 fintech investeringsnivåer i år.
När världen börjar återupptäcka resor med COVID-19-restriktioner som hävs runt om i världen, har resebranschen en möjlighet att bygga om och förnya genom att utnyttja framsteg inom fintech för att förbättra resenärens upplevelse.
Det är därför Amadeus har skapat rapporten ‘Travel fintech investment trends’, baserad på forskning med över 70 seniora ledare från stora flygbolag och resesäljare.
Enligt studien sågs Fintech och betalningar som en hög prioritet av 9 av 10 svarande. 80 % av reseföretagen uppgav att 2022 planerar de att matcha eller gå längre än 2019 års investeringar. En tredjedel av företagen planerar att matcha 2019 års nivåer medan en betydande 50% planerar att öka investeringarna.
När de frågas mer allmänt om företagsomfattande investeringar planerar 70 % av deltagarna att investera fram till 2022 för att fånga en förväntad återhämtning av resor, med endast 30 % som väljer en mer konservativ strategi.
På frågan om vad som driver fintech-investeringar var huvudmålet “förbättra resenärens upplevelse”, tätt följt av “öka intäkter genom betalningar”.
Respondenterna ombads att rangordna sina fintech-investeringsprioriteringar för 2022 från en lista med 15 alternativ, vilket avslöjade två grupper av prioriteringar – “existerande” och “framväxande”.
Fler reseföretag förväntar sig att investera i “befintliga” funktioner under 2022 med alternativa betalningsmetoder (61 %); Stark kundautentisering (46 %) och bedrägeri (44 %) rankades som de tre högsta prioriteringarna.