Mobila betalsätt har kommit starkt på senare år. Flera har lanserats över världen, som exempelvis Swish i Sverige och MobilePay i Danmark.
Nu ökar de nya betalsätten något på bekostnad av de traditionella betalsätten. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet bland svenskarna är nu närmast hundraprocentig.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Den mobila e-handeln har kommit superstarkt på senare år och även nya betalsätt för mobilen. Över världen har ett stort antal nya mobila betallösningar tagit position i olika länder som till exempel Apple Pay i USA. I Sverige har Swish slagit igenom starkast. Gemensamt för dessa nya betallösningar är att de minskar friktionen och gör det enklare att betala eller överföra pengar.
Swish har gjort en fantastisk resa i Sverige. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet är nu närmast hundraprocentig. Kvinnor och de yngre i Sverige använder Swish mest men också de äldsta där nu över en tredjedel testat att swisha. Även PayPal ökar och uppnår nu en 92-procentig varumärkeskännedom och mer än hälften av svenskarna använt betalsättet. Payson och Wywallet följer därefter med en användning på 20 respektive tio procent, och ungefär en 50-procentig kännedom. MasterPass som lanserats relativt nyligen ökar 2 procentenheter. Det är inte längre bara yngre och medelålders som använder dessa nya betalsätt utan också en hel del äldre svenskar. För både PayPal och Swish ökar andelen äldre som provat betalsätten stort. Nu har fyra av tio bland de äldre det vill säga 65-74 år använt PayPal, och andelen i samma åldersgrupp som använt Swish ökade med 20 procentenheter jämfört med ifjol.
De nya betalsätten bygger förvisso i grunden på de traditionella, som tar nya skepnader i mobilen och förenklar betalningarna för konsumenten genom nya tekniska lösningar för identifiering så som fingeravtryck, enhets-ID och Mobilt Bank-ID. Det har förenklat identifieringen och därmed gjort det möjligt att genomföra betalningen smidigare för konsumenten.
– Även om våra traditionella betalsätt som kort med flera fortfarande dominerar så ser vi att det förändras. De nya betalsätten är på frammarsch och hur snabbt denna omvälvande utveckling kommer gå här i Sverige återstår att se, men det ser ut som betalmarknaden i Sverige kommer bli än mer fragmenterad, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS Payment Services.