Nu lanseras OILI.
Målgruppen är ungdomar och unga vuxna som vill ha ett snyggt och trendigt armband som de kan betala med på ett enkelt och smidigt sätt. Armbandet är tillverkat av veganskt läder, reflex och rostfritt stål och säljs på oili.se. OILI ägs av Marginalen AB.
– Armbandet är i grunden en snygg modeaccessoar som går att betala med. Det är en produkt som alltid kan vara med då det är en hållbar och tålig wearable som dessutom klarar vatten. Vi ser en tydlig trend mot att allt fler lägger bort såväl plånböcker som kort för att betala med en wearable. Det är väldigt mycket smidigare och skönare helt enkelt. Med OILI får du ett enkelt, snyggt och säkert sätt att betala, säger Emma Glennow, founder.
Betalningen sker genom att blippa det uppkopplade armbandet mot en betalstation. För belopp över 200 kronor behöver man skriva in sin kod, precis som med kredit- och betalkort. De köp som görs med armbandet har samma fördelar och är lika säkra som de köp som görs med ett fysiskt kort.
Betallösningen kommer från fintech-företaget Fidesmo och fungerar med utvalda kort från Mastercard. Anslutna banker är för närvarande SEB, Nordea och Swedbank i Sverige, SEB och Eika Kredittbank i Norge samt VIMpay i Tyskland. Armbandet kan därmed användas av deras kunder med kort som stöds av Fidesmo pay.
– Vi ser även att OILI är ett tryggt och enkelt betalarmband för barn och ungdomar eftersom armbandet sitter fast på armen och därför inte är lika lätt att tappa bort som till exempel ett kort, säger Emma Glennow.
Marknaden för wearables har växt explosionsartat under det senaste året och Mastercard noterar en åttafaldig ökning i Europa där Sverige hamnar på sjätte plats.