En ny undersökning från Ipsos Norm på uppdrag av Fundler visar att vetskapen om fondrobotar ökat med 30 procent senaste året.
I fjol uppgav tre av tio svenskar att de känner till den digitala sparformen – idag är den siffran fyra av tio.
Och 2021 ser ut att bli ett ännu ljusare år. Undersökningen visar nämligen att närmare var fjärde svensk, som ännu inte använder sig av tjänsten, kan tänka sig att göra det.
Fondrobotarna gjorde entré på den svenska marknaden för cirka fyra år sedan och växer stadigt i popularitet. Sparformen kan beskrivas som en digital rådgivare som automatiserar och effektiviserar fondsparande. Robotarna investerar med precision i fonder som är anpassade för användarnas risknivåer. En smidig och enkel sparform som öppnar upp för fler att få möjlighet till avkastning oavsett erfarenhet. En ny undersökning från Ipsos Norm, på uppdrag av Fundler, visar att det idag är 39 procent av svenskarna som känner till den smarta sparformen.
– Det gläder oss att så pass många fått upp ögonen för detta. Vi märker även av det ökade intresset tydligt hos oss på Fundler. Bland annat genom att antalet användare ökat med hela 25 procent det senaste året. Vi är dock inte förvånade. Fondrobotar fyller en viktig samhällsfunktion då de effektiviserar och demokratiserar sparande. Den här typen av sparform gör börsen och ekonomisk tillväxt tillgänglig för alla oavsett tidigare intresse och kunskap, säger Håkan Nyberg, tf vd på Fundler.
Undersökningen visar även att av de som ännu inte använder sig av en fondrobot, är det närmare var fjärde svensk, 23 procent, som ställer sig positiva till att göra det. Något som går i linje med det ökade intresset för börsen och aktiesparande generellt – inte minst hos unga. Statistik från Sveriges värdepapperscentral Euroclear visar att antalet unga i åldern 21–30 år som investerat pengar under 2020 jämfört med 2019 har femdubblats.
– Framtiden för Fundler och fondrobotar överlag ser väldigt ljus ut. Vi stängde faktiskt januari månad all time high – och vi har många fler spännande händelser framför oss. Bland annat har vi rekryterat Anna-Lena Wretman, som för närvarande är vd på Swish, som kommer att axla rollen som vd på Fundler om ett par månader. Hon är en stark profil inom finansvärlden med värdefull kunskap som kommer vara viktig för den kraftiga tillväxtresa vi står inför, säger Håkan Nyberg.