Efter en turbulent tid och mycket uppmärksamhet i media så har en av bolagets mest rutinerade trotjänare tagit klivet fram i det yttersta rampljuset som verksamhetens nya ledare.
I rollen som ny CEO för ICT Group har vi en person med bred näringslivserfarenhet och en lång gedigen karriär inom Multi Level Marketing (MLM) hos bland annat Oriflame som Sverigechef och som VD för ett Beijerinvest företag samt som utbildad officer inom svenska försvaret.
Möt ICT Groups nya CEO Johan Westerdahl som planerar att ta det snabbväxande marknadsföringsnätverket Crowd1 till nya höjder genom att implementera nya arbetsprocesser och ett tydligare regelverk för medlemmarna.
Det har ju varit en hel del turer med olika varumärken och bolagsnamn i verksamheten. Hur ser bolagsstrukturen ut nu och vilken är skillnaden mellan Crowd1 och ICT samt vad gör dessa respektive bolag?
– Crowd1 har alla medlemmar medan ICT är ett bolag som sluter avtal med leverantörer av produkter som Crowd1 medlemmarna kan rekommendera eller välja att köpa själva. ICT hjälper också Crowd1 framför allt med marknadsföringstjänster. Man kan säga att ICT är ett servicebolag åt Crowd1.
Vem är ägare till dessa bolag samt varför har Crowd1 sitt säte i Dubai och ICT sin hemvist i Spanien?
– Den ursprungliga idéen bakom Crowd1 var fastighetsinvesteringar och eftersom Dubai är ett av världens mest expansiva ställen för just fastigheter föll det sig naturligt att registrera bolaget där. När föregångaren till ICT, TIM sattes upp var Johan Stael von Holstein VD och han är bosatt i Spanien så därför blev det naturligt att skapa bolaget där. Nu när Johan inte är kvar är det istället önskvärt att bolaget får en starkare svensk bas eftersom flera av grundarna och majoriteten av de anställda är svenskar. Många företag börjar med att etablera kontor utefter var nyckelpersoner bor för att sedan eventuellt välja en väg som är bättre lämpad för verksamheten så det är ju inte helt ovanligt. Just nu är vi alltså mitt i en flytt av bolagssfären som även påverkar ägarbilden så jag får lov att återkomma i ägarfrågan när allt är uppsatt och klart i Sverige.
Men du är ju stationerad i Sverige samt ni har kontor i Stockholm och var betalar du skatt?
– Ja, jag är svensk, bor i Skåne och veckopendlar till kontoret i Stockholm även om jag har valt att arbeta hemma en del under rådande omständigheter. Jag får min ersättning i Sverige och betalar självklart skatt här också.
Varför denna till synes märkliga bolagsstruktur…vad är det ni försöker dölja?
– Just uttrycket till synes är bra. Vi är ett ungt företag som vuxit otroligt snabbt. Som så många andra har vi delvis ändrat inriktning på olika sätt under resans gång. Vi har inget att dölja utan det är ett resultat av naturliga verksamhetsförändringar. Så här i efterhand ser det kanske lite rörigt ut men verksamhets-byggande är ju inte en exakt vetenskap som följer en rak linje. Nu tycker vi att vi börjar få det mesta på plats men vi kommer alltid lansera omvälvande idéer och då kan verksamheten gå i ny riktning igen. I den här branschen är det viktigt att vara agil och kreativ. Dessutom är vi ett modigt företag som gärna bryter ny mark.
Ni har ju fått en hel del kritik för att ni inte har några riktiga produkter att sälja. Vad är det som ni egentligen marknadsför och säljer?
– Vi har många produkter, både fysiska på grund av att vi i vissa länder måste ha det men framför allt digitala. Alla våra produkter faller inom en av fyra kategorier: Resor, Livsstil, Utbildning och Underhållning. Vi letar alltid efter och utvärderar fantastiska produkter att erbjuda medlemmar att marknadsföra och rekommendera.
Ni påstår att det är tredjepartsprodukter men faktiskt många av människorna bakom produkterna är samma människor som står bakom Crowd1 och ICT – varför är det så?
– Alla produkter är tredjepartsprodukter. Varken Crowd1 eller ICT har några egna produkter. Dock stämmer det att en del av personerna involverade i verksamheten är entreprenörer och förstår styrkan och potentialen i Crowd1 vilket gör att de har velat vara med även på produktsidan.
Varför har ni valt de produktkategorier ni valt… Och tycker du att det är etiskt rätt att marknadsföra t ex spel?
– Vi har valt breda kategorier som vi vet efterfrågas av Crowd1s medlemmar och som är framgångsrika. Mobilspel till exempel är en uppskattad underhållningsform på många ställen i världen. Candy crush saga är ju ett bra exempel på ett ganska simpelt spel som underhållit många miljoner människor.
Hur fungerar det faktiskt och hur mycket kan en medlem tjäna på att sälja produkter samt går det att investera i Crowd1 som medlem?
– Man kan inte investera i Crowd1 utan man kan delta på olika sätt. Man kan helt enkelt vara kund och köpa någon av produkterna eller så kan man bli medlem och få kommission på att rekommendera produkter. Nästa nivå är att man blir entreprenör och då bygger man sin egen crowd med människor som rekommenderar produkter. Och i alla led delas det ut olika kommissioner. Hur mycket någon kan tjäna beror helt på hur mycket tid och engagemang personen lägger ner på sin verksamhet. En del har det som en liten sidoverksamhet medan andra lägger ner 100 timmar i veckan på att bygga sin verksamhet och då har de naturligtvis möjlighet att tjäna därefter.
Hur många människor använder era produkter, och är de faktiskt inte värdelösa i praktiken?
– Vi har många miljoner användare och flera av produkterna ingår dessutom i våra paket så det är en fråga som inte är helt enkel att svara på. Produkterna däremot är alldeles utmärkta. Miggster till exempel är en mobilspelsplattform där spelarna kan spela mot varandra och också delta i olika turneringar och vinna olika fina priser. För inte så länge sedan var priset en diamant som en kille vann för att ge till sin fästmö. Vi har också en utbildning för entreprenörer som vi är väldigt stolta över där det tillkommer nya avsnitt hela tiden. Vi blir ofta kontaktade av produktleverantörer som vill ingå samarbete med oss för att få tillgång till Crowd1s enorma antal medlemmar. Vi letar alltid efter bra produkter som passar in i någon av våra kategorier – Resor, Livsstil, Utbildning och Underhållning.
Vad säger du om kritiken att ni lurar människor på deras livs besparingar… Är Crowd1 en bluff och ett pyramidspel?
– Vi är naturligtvis mycket bekymrade över dessa påståenden. Det är självfallet något vi tar avstånd ifrån och vi arbetar hårt och kontinuerligt med att hitta och stänga av de medlemmar som marknadsför Crowd1 felaktigt. Definitionen av pyramidspel är att man endast kan tjäna pengar på att nya medlemmar kommer in och det är inte fallet med Crowd1. Medlemmarna har tillgång till ett bibliotek av olika produkter som fylls på kontinuerligt. Vi driver en laglig verksamhet och jobbar stenhårt för att skapa den bästa möjliga miljön för våra medlemmar att bygga sina verksamheter i.
Vissa länder anser att er verksamhet är olaglig, varför är det så om ni är ett legitimt företag och varför riktar ni in er mot utvecklingsländer?
– Olika länder har olika lagar och regler. Vad som är lagligt i ett land kan anses som olagligt i ett annat. Det är en konst och en utmaning att driva ett globalt företag och vi jobbar stenhårt på att möta respektive marknads krav. Vår affärsmodell och produkter är genuint globala och fungerar över hela världen. Dock kan det vara så att vi på vissa marknader är mer välkomna, t ex i länder där det är vanligare att medborgarna har sidoverksamheter än vad som kanske är brukligt i Norden.
Varför lämnade Johan Staël von Holstein, fanns det någon form av konflikt inom företaget?
– Som både han och vi flera gånger har nämnt så avgick han på grund av hälsoskäl.
Vad händer med medlemmar och anställda som inte beter sig enligt er uppförandekod och era regler?
– Medlemmar riskerar att bli avstängda om det kommer till vår kännedom att de missköter sig i vårt namn. Vi uttalar oss inte om enskilda fall men vi stänger kontinuerligt av medlemmar som bryter mot våra regler. Vad som gäller våra anställda så följer vi de arbetsrättsliga regler som gäller i respektive anställningsland.
Hur mycket tjänar den genomsnittliga Crowd1-medlemmen och betalar de skatt på sina inkomster?
– Vi är mycket tydliga när en medlem ansluter sig att de själva är ansvariga för alla eventuella skatter eftersom de inte är anställda av oss. Hur mycket någon kan tjäna beror helt på hur mycket tid och engagemang personen lägger ner på sin verksamhet. En del har det som en liten sidoverksamhet medan andra är helt dedikerade och lägger ner 100 timmar i veckan på att bygga sin verksamhet och har då möjlighet att tjäna därefter.
Hur mycket har grundarna tjänat från Crowd1?
– Det är siffror vi inte går ut med men det kostar stora summor att bygga en global verksamhet och vi plöjer ner väldigt mycket i att bygga den bästa verksamheten vi kan.
Varför använder ni kryptovaluta för era medlemmar … Är det för att kryptovaluta betalningar brukade kunna flyga under myndigheternas radar?
– Vi använder kryptovaluta eftersom vi är övertygade om att det är framtiden. Med tanke på vårt stora medlemsantal tror jag att många håller med oss.
Hur många medlemmar har Crowd1? Vi har hört att de 26 miljoner ni kommunicerat är ett uppblåst antal – vad är sant?
– Vi har 26 miljoner registrerade konton men alla är ju inte aktiva samtidigt. En del har varit aktiva men kanske har tagit en paus medan andra inte ännu har satt igång. Och ytterligare är kontinuerligt aktiva. Ungefär som på Amazon – jag registrerade ett konto där för några år sedan, köpte en några produkter men har inte gjort något sedan dess. Jag misstänker, även om jag inte vet säkert, att jag fortfarande räknas som deras kund.
Vad är en typisk Crowd1 -medlem, och om någon registrerar sig nu, är det för sent att faktiskt tjäna pengar?
– Det finns ingen typisk medlem men de har några gemensamma nämnare t ex så jobbar de hårt och lägger ner den tid som krävs för att få ett tillskott i kassan. Det är absolut inte för sent att tjäna pengar, alla är välkomna och alla har samma möjligheter till att bli framgångsrika med Crowd1.
Avslutningsvis vilket är ditt huvudbudskap till marknaden och de som ifrågasätter er samt varför ska vi tro på det du nu berättar?
– Jag tycker att verksamheten och våra många medlemmar talar sitt tydliga språk. Vi är här för att stanna och vi växer i en enorm hastighet. Möjligheterna är för stora med oss för att strunta i, vi erbjuder möjligheter för medlemmarna och de produktleverantörer som vill nå nya marknader genom Crowd1.