Stort intresse för Nexers innovationstävling Dream Big
Hem STARTUP Stort intresse för Nexers innovationstävling Dream Big

Stort intresse för Nexers innovationstävling Dream Big

Publicerat av: Redaktionen

Nu är det återigen dags för Dream Big Nexer Innovation Race – en global och jämställd innovationstävling som riktar sig till entreprenörer med ambition att ta fram och lansera en ny service eller produkt inom tech.

Upprinnelsen till Dream Big är att stärka entreprenörer och goda affärsideér men även att adressera den ojämlikhet som råder i näringslivet.

En undersökning gjord av DI visar att endast 1% av allt svenskt riskkapital går till bolag med kvinnliga grundare. Snedfördelningen mellan könen är tydligast bland tech-startups. För att göra något åt situationen lanserade Nexer 2018 den jämställda innovationstävlingen Dream Big. För att nå ut så brett som möjligt med Dream Big har Nexer utnyttjat flera olika marknadsföringskanaler. Bland annat utomhusreklam och digital marknadsföring med banners, sociala medier och native.

Dream Big är öppen för affärsidéer inom digitalisering och alla tech-industrier. Exempelvis Fintech, Medtech, Telecom, Foodtech och Automotive. Man kan tävla antingen ensam eller som ett team och vinnaren/vinnarna ska vilja driva en start-up. Vinnarkriterierna baseras på affärspotential och innovationshöjd. Vinsten är upp till 1 miljon kronor.

– 2020 låg Dream Big på is på grund av pandemin men i år kör vi igen. Gensvaret har varit stort och ansökningarna droppar in i stadig takt, säger Beatrice Silow, kommunikations- och kulturchef, Nexer Group.

Idéerna som de tävlande presenterar behöver inte vara färdiga affärsidéer. Det kan till exempel handla om pitchdeck med affärs- och markandsplan, Proof of Concept eller prototyp. Idéerna får dock ännu inte ha kommersialiserats.

– Första kampanjveckan gick besöksfrekvensen på www.nexergroup.com upp med 364 % jämfört med föregående vecka och Dream Big-tävlingens landningssida, där innovatörerna kan anmäla sig, var den mest besökta landningssidan. Ett bevis för att det finns ett stort intresse för tävlingen, säger Lars Kry, CEO, Nexer Group.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>