Nordens största nöjespark väljer oss som leverantör

I december 2018 stod det klart att startup-bolaget ImBox och nöjesparken Liseberg, båda med säte i Göteborg, ingår avtal för att öka den digitala närvaron på nöjesparkens webbplats.

Torsdagen den 21 mars gick Liseberg live.

ImBox Sweden AB är ett startup-bolag från Göteborg som grundades år 2013. Bolaget jobbar med att utveckla sina kunders digitala närvaro och erbjuder tjänsterna chatt, mailhantering och FAQ. Det var i december 2018 som ImBox signade avtal med Liseberg, Nordens största nöjespark sedan 1923 med omkring 3,3 miljoner besökare varje år. Avtalet inkluderar både chatt, mailhantering och FAQ, och den 21 mars kunde Liseberg gå live med alla tre tjänster.

Patric Béres, kundansvarig för Liseberg på ImBox, förklarar hur processen sett ut:

– Jag och Tobias Caple, Områdeschef för Bokning och Kundservice på Liseberg, hade en första dialog och demo av tjänsterna i höstas. Tobias förklarade att de ville öka tillgängligheten på webbsidan, med målet att deras gäster skulle kunna hjälpa sig själva genom en förbättrad FAQ-funktionalitet. Jag hade från början en tydlig plan och roadmap för dem – de skulle alltid veta vilket nästa steg var. Den 21 mars kunde Liseberg gå live med samtliga tjänster och på så vis starta i god tid inför deras sommarpremiär den 27 april, även om vissa delar var live redan i början av februari, berättar Patric.

Något som har varit en utmaning i framtagandet av FAQ:n, är att Liseberg är en nöjespark och webbplats med många olika besökare. Ofta handlar det om ett besök med en familj, vän eller partner, men de kommer från olika länder och kulturer med olika behov – varje kund är unik. FAQ:n måste därför ha en otrolig bredd i frågor och kan ha att göra med alltifrån ledsagare, Lotta på Liseberg, hotellbokningar och matallergier till öppettider, kostnader för åkband och om man får ta med kameror i attraktionerna. Såväl ImBox som Liseberg har därför varit viktiga parter i framtagandet:

– Patric har gett sin input på hur man bör fronta tjänsterna och vad man bör lyfta för att nå önskat resultat. I slutändan ser vi oss ha skapat det som vi tror behövs, då vi har bra kunskap om vilka frågor som är återkommande. Nu hoppas vi nå effekt i form av en mer synlig och tillgänglig FAQ, tillsammans med chatt och mailhantering som samverkar i samma widget. Vi hoppas på färre ärenden men att ändå kunna möta de som faktiskt behöver hjälp och tar kontakt, säger Tobias.

Patric tycker att det ska bli väldigt spännande att se vad allt mynnar ut i:

– Det känns verkligen kul att kunna hjälpa en så välkänd och lokal aktör som verkar i Göteborg. Dialogen mellan mig och Tobias har varit ett kontinuerligt kunskapsutbyte som nu resulterat i en fantastisk slutleverans. Jag kommer göra allt för att leva upp till deras förväntningar, avslutar Patric.