Nordea sponsrade hackathon med kvinnligt fokus

Många intresserade av att ge kvinnor större möjligheter att förbättra ekonomin.

Tidigare i höst hölls ett hackathon för kvinnor på Stadshuset i Stockholm med Stockholm Tech Fest som arrangör. Tio sponsorer deltog varav en var Nordea. Banken lät deltagare (specifika deltagare som valde att jobba med just dem) tävla om att utveckla bra och användbara verktyg för kvinnliga bankkunder. 120 personer hade anmält intresse i förväg att delta i just Nordeas “utmaning”.

Nordea tar allvarligt på sin roll som samhällsmedborgare och vill stärka kvinnor i deras ägande av pengar och så att kvinnliga bankkunder upplever inspiration att få pengar att växa.

Deltagarna var indelade i flera team som jobbade på att hitta lösningar. De presenterade sina förslag under eventets andra dag (demade) för en jury från Nordea. I juryn satt bland annat Lotta Bourgoin, Deputy Head of Digital Wealth Nordea, som var mycket nöjd med resultatet.

“Det var riktigt lyckat,” säger Lotta. Det var intressant, menar hon, att så många kommit som var lika intresserade av ämnet som vi.

Vinnande lag var “Team Klipsk” som sedan eventet också fortsatt hålla kontakt med Nordea. Så pass intressant anses deras resultat, den app de tog fram, vara.

IT-Kanalen fick möjlighet att intervjua lagets fem medlemmar. Vi pratade med Kavya Shukla som studerar ekonomi och som kommit överens om svaren med övriga medlemmarna.

-Ni utvecklade en app. Kan du förklara hur den fungerar? Vad är den bra till?

-Eftersom uppgiften var att finna något som Nordea kan använda till att ge ökad möjlighet åt kvinnor att uppnå god kontroll över sin ekonomi så tyckte vi att deras tävling var riktigt intressant. Appen är utvecklad runt en rollbaserad modell (role model based approach) där det ingår att många kvinnor deltar. De ska ha uppnått framgångar finansiellt genom egna och intressanta beslut. Vi använder kraften i berättandet (“storytelling”) så att andra kan bli inspirerade att också ta samma väg. En annan av appens egenskaper är möjligheten att forma grupper som kan dela information om olika ämnen med varann. Sammantaget kan man bygga en plattform för diskussion om ekonomi och hur man exempelvis investerar på appen. Sånt som i vanliga fall kanske känns lite främmande och obekant för många. Tanken är också att skapa en app som inte bara inspirerar utan också för användarna närmare varann. Besökaren kan få hjälp att “bli lyft” och uppleva framgångar inom det här.

-Vilka ingår i Team Klipsk?

-Vi är fem personer som träffades för första gången på eventet. Vi inspirerades av möjligheten att skapa något praktiskt och relevant. De som är med är Frida Hedström, entreprenör, Kavya Shukla, ekonomistudent, Benish Adnan, mjukvaruutvecklare, Louiza Asoyan, affärsstrateg och Anita Mugenyi som är inom analys av affärer.

-Vad betyder vinsten av hackathonet?

-Vi känner passionerat för ämnet, finansiell frihet och fler möjligheter till kvinnor, och vill gärna se att vår app tas i bruk. Man talar och skriver sällan om den här frågan. Vi känner starkt att det inte räcker att vinna detta hackathon utan man måste använda vår idé på något vis. För att nå ut behöver vi stöd av Nordea.

-Hur var eventet? Var det kul?

-Det var en fantastisk upplevelse för vår grupp och eventet visar på hur mycket det går att åstadkomma med rätt inställning, duktiga människor och bra mål. Nordea visade stort engagemang på eventet, något som uppskattades av alla deltagarna.

En som studerat bidrog med inspiration

Signe Åfors på Nordea höll en inspirationsföreläsning för deltagarna där hon berättade om olika typer av sparande samt forskning. Hon fanns därefter tillgänglig för grupperna om de behövde stöttning gällande frågeställningar kring t.ex. sparande och hur Nordea arbetar med sparande idag.

Det fanns också förstås teknisk expertis som assisterade. Signe som kommit nyligen från universitetsstudier till Nordea där hon jobbat mindre än ett år tog med sig lite av hur man tänker inom universitetsvärlden till eventet. Även hon tycker det är viktigt att hjälpa kvinnor uppnå ökade kunskaper och ge dem vad de behöver för att nå ekonomiska målsättningar.

Nordea nöjda med resultat

Det fina med ett sådant här hackathon, säger Lotta, är att man får jobba med andra med annan bakgrund och kan ta fram mycket på kort tid.

-Vi har bett det vinnande teamet komma till Nordea och presentera sitt resultat också för andra där. Jag vill att vi fortsätter hålla kontakt med Team Klipsk för att se om vi kan använda något av det de utvecklade, säger Lotta.

Det var första gången Nordea deltog på ett sådant här event på Stadshuset i Stockholm arrangerat av Stockholm Tech Fest. Men, Nordea har ofta olika hackathon internt och ibland bjuder man även då in deltagare utifrån.

Nordea är ju en av de större bankerna i Norden.