Därför tar näringslivet rygg på Dreamhacks unga spelare

Gamingeventet Dreamhacks två årliga evenemang lockar totalt 100 000 personer till Elmiamässan i Jönköping.

Dreamhack Winter 2019. Foto: Anders Frick, EFN Ekonomikanalen

I och med att Dreamhack växer blir det samtidigt allt viktigare för det lokala näringslivet.

”Många av dagens unga datorspelare tittar inte på teve, de läser inte tidningen eller lyssnar på radio. Men här på Dreamhack kan varumärken faktisk nå en ung generation, framförallt killar, som inte konsumerar några andra medier”, säger Tomas Lyckedal, strategichef för Dreamhack, och förklarar att detta är världens största livsstilsfestival för gamers.

I år firar Dreamhack 25-årsjubileum, och man har nyligen tecknat avtal med Elmia om att stanna kvar där ytterligare minst tre år framöver. Där kommer både Dreamhack Summer och Dreamhack Winter att arrangeras – något som gläder kommunens näringslivsrepresentanter.

”Jönköping är för e-sport vad Aten är för OS eller Wimbledon för tennis. Vi förknippas väldigt mycket med en starkt växande industri”, säger Sven Rydell, näringslivschef i Jönköpings kommun.

Enligt honom har näringslivet blivit bättre på att förstå hur de kan dra nytta av Dreamhack. Ett konkret exempel är att festivalen arrangerar en näringslivsdag tillsammans med Jönköpings kommun.

Ett av spelen som besökarna på Dreamhack kan tävla i är Fortnite – ett av världens mest populära spel.

”Fortnite är den största turneringen som vi har i år. Vi har över 1000 deltagare som här på plats och tävlar om en prispeng på 250 000 dollar”, säger Jimmy Beris, producent på Dreamhack.