Nordea i samarbete med BudID för att underlätta bostadsaffären för sina kunder
Nordea och BudID förenklar och effektiviserar bostadsköpet genom ett innovativt och digitalt samarbete som underlättar kommunikationen mellan budgivare, bank och fastighetsmäklare.
Under våren 2021 har Nordea som första bank utvärderat BudIDs CRM stödjande tjänst för att kunna vara nära sina bolånekunder under bostadsaffären. Fördelarna för banker anslutna till tjänsten är en ökad tillgänglighet och effektivisering under bostadsköpets kritiska delar. BudID möjliggör lånelöftesverifiering, snabbare process inför kontraktsskrivning samt hantering av bolån, vilket i sin tur skapar kortare ledtider och en ökad kundupplevelse.
”Vi är väldigt glada över det här samarbetet. Nordea har under de senaste åren satsat mycket på digitalisering och ligger idag i framkant vad det gäller digital och proaktiv kundinteraktion. BudIDs tjänster passar därmed väldigt bra in i denna strategi och tillsammans med Nordea ser vi möjligheter att fortsätta förändra bostadsresan för Nordeas kunder med fokus på ökad tillgänglighet och proaktivitet.” säger Sohel Sultan, medgrundare av BudID.
BudIDs vision är att erbjuda digitala lösningar anpassade för varje steg under bostadsköpet för att förbättra kundupplevelsen. Under slutet av 2020 lanserade BudID sin första tjänst som samlar bostadsspekulant, mäklare och bank i samma infrastruktur med ambitionen att säkra upp och trygga bostadsköpet.
Idag har kunder möjlighet att styrka sitt lånelöfte från flera banker digitalt, vilket skapar en trygghet för alla parter i budgivningsprocessen.
Intresset är stort från både banker och låneinstitut där flera aktörer i nuläget utvärderar CRM tjänsten för att ytterligare närma sig sina kunder under bostadsaffären.
Under slutet av året är den avtalad marknadsandel över 45 procent av bostadsaffärerna i Sverige och under följande år beräknas mer än varannan bostadsaffär hanteras genom BudID. Under 2022 kommer BudID att lansera flera nya tjänster för bostadsaffären med fokus på digital tillgänglighet, kundupplevelse och hållbarhet.