Lyra är en skräddarsydd molntjänst som ger fastighetsbolag en total överblick och kontroll över avtal, upphandlade leverantörer, inköp av tjänster, rapportering om och när åtgärder har genomförts.
Applikationen är helt transparent vilket gör att alla intressenter kan följa vad och när saker sker.
Molnbaserad tjänst
Lyra är en molnbaserad tjänst som utvecklats av IRMs systemutvecklare. Lyra är uppbyggd på ett antal moduler; Avtal, Inköp, Beställningar, Rapporter och Kommunikation, som överlappar varandra. Tillsammans skapar de ett heltäckande system. Lyra utvecklades i samband med att Svenska Bostäder kom till IRMs systemutvecklare för att få hjälp med att nå målet att vara lika bra val för sina kunder som sina leverantörer. De effekter Lyra givit hos vår kund är bl a kraftigt ökat antal leveranser i tid, mycket färre antal avtalsavvikelser och minskad andel osynliga beställningar; sådana som skett muntligen eller via mail, säger Annelie Wiberg, vd för IRM Design.
”Med Lyra blir det ordning och reda och grepp om kostnaderna. Leverantörerna jobbar på ett annat sätt och tar större ansvar. Det höjer kvaliteten på hela verksamheten. Och hyresgästerna får fel åtgärdade när de ska. Alla blir nöjda och glada.” – Håkan Jansson, Inköpschef Svenska Bostäder
Lätt att göra rätt för alla parter
Lyra gör livet lättare för alla intressenter inom ett fastighetsbolags verksamhet. Bolagets ledning får en total överblick och kontroll. Applikationen är helt transparent vilket gör att alla intressenter kan följa vad och när saker sker. Upphandlaren får fullständig koll över statusen på alla avtal. Fastighetsvärden vet alltid vilken leverantör som ska få en beställning. Leverantören får bättre möjlighet att genomföra uppdrag enligt överenskommen tid. Och hyresgästen blir nöjdare.
Goda resultat både för beställare och leverantör
Leverantörer som använder Lyra utför i snitt mer än 90 procent av sina uppdrag i tid. Många av firmorna ligger högre än så. Ta till exempel Svenska Bostäders leverantör Edsvikens el. På närmare 600 serviceuppdrag har de en servicegrad på 96 procent. Det är inte svårt att få nya uppdrag med en sådan statistik.