[KRÖNIKA] Med en begränsad hemmamarknad är det klokt för svenska startups snabbt söka sig till den globala arenan. Den stora och ekonomiskt allt starkare kinesiska marknaden är ett lockande mål. Ett perfekt tillfälle att lyfta sina affärer där är Singlarnas dag den 11 november.
Singlarnas dag är numera den största shoppingdagen i världen, till och med större än de amerikanska shoppingdagarna Black Friday, som drar igång julhandeln, och Cyber Monday tillsammans. Eftersom Singeldagen startade i Kina och valet av datum, elfte november valdes just för att det enbart innehåller ettor, eller singlar helt enkelt. Även här i Sverige har dagen börjat ge utslag på radarn hos enstaka handlare, som Sportamore, Elgiganten och Lyko, men eftersom fenomenet började i Kina är det där som den är överlägset störst. Som en jämförelse kan det nämnas att onlineshoppingen för Black Friday passerade tre miljarder dollar förra året (i USA), medan den kinesiska shoppingsajten Alibaba rapporterade hela 16,3 miljarder dollar för Singlarnas dag (!).
Att ge sig in på den kinesiska marknaden innebär däremot inte samma sak som den västerländska. Kina är en komplex marknad som uppvisar många kulturella olikheter mot västvärlden. Här följer därför en snabbguide till Kina med tips om hur företag bäst kan navigera genom detta annorlunda ekosystem.
Det handlar om mer än lyx. Kinas medelklass har fått gott om pengar och skyltar gärna med lyxiga bilar, kläder, elektronik och dyrbara accessoarer. Men det är inte hela sanningen. Konsumenternas aptit på internationella varor sträcker sig långt bortom detaljhandel. Produkter och upplevelser inom hälsa och välbefinnande har blivit omåttligt populära. Och glöm inte de många kinesiska turisterna som gärna bokar events och hotell i sina mobiler när de är på resa. Sammantaget spenderar de kinesiska konsumenterna runt motsvarande 60 miljarder kronor online – varje år.
Bli upptäckt
Om ditt varumärke är nytt för kinesiska kunder, samarbeta med någon populär kinesisk sajt som presenterar nya produkter. Då kan du för en ganska blygsam kostnad bli upptäckt. Om du säljer fysiska produkter, lista dig på Tmall, Kinas största plattform för detaljhandel online som svarar för hela 56,6 procent av den totala e-handeln. Du kan även samarbeta med den svensk-kinesiska plattformen KAIMEN- The Swedish Brand Store. Det är ett digitalt varuhus som säljer svenska kvalitetsprodukter direkt till Tmall. För att ytterligare nå ut erbjud deals på sajter som DealMoon eller 55Haitao.
Optimera för mobilen
Det här låter självklart men särskilt i Kina är det viktigt att göra det på rätt sätt eftersom mobil shopping vida överträffar den i Europa och USA. Förra året nådde mobila betalningar nära 44 biljoner kronor (ja, 44 000 miljarder), 50 gånger mer än USAs mobilmarknad på 880 miljarder. Se alltså till att din sajt och ditt betalsystem motsvarar konsumenternas förväntningar.
Erbjud kinesiska betalningssätt
Att i själva köpögonblicket erbjuda lokala sätt att genomföra köpet är en nyckelfaktor. Alipay och WeChat Pay är de mest använda betalningsmetoderna med respektive 520 och 600 miljoner användare. Att erbjuda dem är alltså ett minimikrav för att sälja i Kina. Stripe lanserade nyligen stöd för dem som kan användas av svenska företag så att betalningarna kommer in som svenska kronor på företagets konto.
Optimera för kinesiska sökmotorer
Även om din webbsida är fullt ut optimerad för Google behöver du göra några ändringar för att förbättra din ranking hos de kinesiska sökmotorerna Baidu och Soso Ta hjälp av experter på sökmotoroptimering (SEO) för att ordna innehållet på din sajt så det bättre passar det kinesiska sättet att söka.
Lär dig regelverket kring att föra fysiska varor över gränsen
Företag behöver bekanta sig med de många tullbestämmelserna och restriktionerna som reglerar införsel av varor till Kina, samt utforska möjligheterna som Kinas frihandelszoner erbjuder. Tänk också på möjligheten att samarbeta med ett erfaret logistikföretag med kinesiska partners som ser till att dina produkter verkligen kommer fram.
Använd många bilder
Kinesiska e-handelssajter som Taobao visar fler produktbilder än sina motsvarigheter i Nordamerika och Europa. Kunderna har vant sig vid att se fler än tio bilder som visar varje produkt från olika vinklar. Därför bör startups visa fler bilder för att ge en shoppingupplevelse som motsvarar konsumenternas förväntningar.
Var beredd att ge besked i realtid. Eftersom WeChat och andra realtidsverktyg är så populära på Alibaba förväntar sig kinesiska konsumenter reaktioner i nära nog realtid från företag de köper varor och tjänster från. Företag bör därför lägga in en chat-funktion på sin webbsajt och använda verktyg för kundsupport som kan ge besked automatiskt.
Av Felix Huber, chef Nordeuropa, Stripe