Finansieringsbehovet för klimatinvesteringar slår i den pågående ekonomiska nedgången alla tidigare rekord.
Det gäller inte minst mobilitetsbranschen som just nu genomgår en enorm omställning.
Det är det stora intresset Rison mött för sin finansieringsmodell från bland annat fordonsindustrin som nu lockat Pelle Malmhagen att investera i och ta plats i bolagets styrelse.
Göteborgsbaserade climate finance-bolaget Rison erbjuder en helhetslösning för att underlätta utvecklingen mot klimatneutralitet inom framför allt tillverkningsindustrin och fastighetsbranschen. Modellen kan liknas vid ett hyresupplägg för kundernas hela portfölj av energibesparande och utsläppsreducerande åtgärder, oavsett storlek och antal. Investeringar som kan handla om exempelvis LED-belysning, uppvärmning, ventilation, eltransporter och solenergi.
– Fordonsindustrin står inför en revolutionerande omställning som för många aktörer under de kommande åren kommer att kräva investeringar i hundratals, ibland tusentals projekt. Att hantera alla dessa projekt separat blir både praktiskt och ekonomiskt omöjligt. Där är Risons portföljmodell unik och väldigt attraktiv, säger Pelle Malmhagen, som har över 30 års internationell erfarenhet från ledande positioner i större automotive- bolag, bland annat Autoliv, Tower International och ABC technologies.
Portföljmodellen bygger på att Rison går in och identifierar, upphandlar och finansierar ett större antal projekt hos kunden som sedan behandlas som en helhet. Fördelarna är inte bara lägre kostnader utan också en betydligt enklare hantering av både beslutsprocess och drift där man får en motpart för alla delprojekt.
– Genom att hantera ett större antal projekt i samma portfölj så sprider vi dels risker och ökar samtidigt storleken på investeringarna. Det gör dem attraktiva att finansiera för det större och mer långsiktiga gröna kapitalet som kan erbjuda betydligt mer fördelaktiga villkor, säger Jesper Jonsteg, vd för Rison.
Omställningen till klimatneutralitet går i dag för långsamt. Det beror i många fall på att företagen, för att kortsiktigt bibehålla konkurrenskraft, behöver lägga sina resurser på annat. Rison vill minimera de hinder företagen stöter på och göra så mycket av klimatarbetet som möjligt åt dem.
Minskade finansieringskostnader är en viktig fördel men behovet av stöd för att identifiera och upphandla de många åtgärder som krävs för att nå en klimatneutral verksamhet är minst lika stort.
– Lägre finansierings- och därmed driftskostnader är såklart en tydlig konkurrensfördel, inte minst i dessa tider. Men att kunna bedöma vilka projekt som har potential och dessutom kunna hantera upphandlingen av dem är en komplex uppgift där det hos många företag saknas både kompetens och kapacitet. Inte minst i automotive-industrin och där är Risons hemstad, Göteborg, ett nordeuropeiskt epicentrum, säger Pelle Malmhagen.