Ny studie understryker vikten av tredjepartsverktyg: 68 procent av de företag som deltog säger att de inte skulle existera i nuvarande form utan dem.
I en stor enkätundersökning har Stripe, utvecklare och leverantör av betalningstjänster, visat på betydelsen av externa verktyg och tjänster för nystartade svenska företag. Undersökningen gjordes i partnerskap med Business Sweden, Sup46 och SthlmTEch. Den visar att det under de senaste åren utvecklats ett helt ekosystem av molnbaserade verktyg för tjänster inom många olika affärsområden och att det därmed blivit påtagligt enklare att starta företag och få dem att växa.
Enligt respondenterna (75 procent) är tillgängligheten av nya verktyg och teknologier den viktigaste faktorn som underlättar att starta företag, betydligt viktigare än statsbidrag (14 procent) eller finansiering (20 procent). 92 procent av deltagarna svarar att nya teknologier och verktyg de senaste fem åren underlättat att få igång en startup och 85 procent håller med om att nya verktyg gör det lättare att låta ett nytt företag växa.
68 procent av de tillfrågade hävdar att deras startup inte skulle kunna existera i nuvarande form utan verktyg från tredjepartsleverantörer. 86 procent använder fler än fem tredjepartsverktyg.
Export är av vital betydelse för svenska startups vilket visas av att 56 procent omgående startade en internationell verksamhet – export var till och med för de flesta en kärnpunkt i själva affärsidén. Tredjepartsverktyg blir då ofrånkomligt viktiga då dessa företag behöver fokusera på att växa snabbt och bli starka utomlands. 41 procent av respondenterna svarade att tredjepartsverktyg gör det lättare för dem att nå nya marknader. De största hindren är tillgång på kapital (29 procent), etableringskostnader, (22 procent) och tillgång till rätt kompetens (20 procent).
Den största nyttan med verktygen angavs vara: enklare för team att distansarbeta (67 procent), lägre kostnader för verksamheten (62 procent), ökad produktivitet (56 procent), snabbare till marknad (48 procent), lättare att växa internationellt (41 procent).
De viktigaste verktygen som angavs är:
Bokföring: Fortnox, Visma; analys: Google Analytics, Mixpanel
Kodregister: Bitbucket, Github
CRM: hubspot, Pipedrive, Salesforce; kundtjänst: Intercom, Zendesk
Hosting: AWS, Google Cloud;
Betalningar: Stripe, PayPal
Internt samarbete och kommunikation: Slack, Trello
E-signering: Docusign, Scrive
“Undersökningen visar hur svenska startups drivs av en infrastruktur av tredjepartsverktyg som gör det enkelt för dem att fokusera på sina kärnverksamheter och växa snabbare internationellt”, säger Felix Huber, Stripes nordeuropachef. “Det har aldrig varit enklare än nu att starta ett företag. Nya tjänster kommer att fortsätta vara en avgörande faktor och uppmuntra än fler företag att föra ut sina affärsmodeller i världen.”
106 startups deltog i undersökningen. 87 procent av respondenterna är grundare eller företagsledare. 84 procent representerar plattformar, marknadsplatser och prenumerationstjänster. 64 procent företräder företag inte äldre än två år. Undersökningen gjordes april-juli 2017.