I veckan gick Lunar för första gången om Swish som Sveriges högst rankade bankapp.
Som nästa steg på framgångsfärden lanserar nu Lunar ett eget betalsystem för enkla och smidiga onlineköp, Lunar Checkout.
Med en nystartad webbshop visar Lunar hur tjänsten fungerar för konsumenter och företag. Vad är nästa mål? Utmana Klarna.
Varuhandeln online har ökat explosivt under pandemin och det har blivit allt viktigare för företag att erbjuda snabba och enkla betallösningar. Med ambitionen att konkurrera ut betaljätten Klarna lanserar nu Lunar ett nytt betalsystem för en bråkdel av konkurrenternas avgifter, Lunar Checkout.
Tjänsten är optimerad för att erbjuda e-handelsföretag ett alternativ för snabbare och enklare betalning. Lunars kunder kan på ett enkelt sätt handla online utan att behöva göra mer än att fylla i sitt telefonnummer, resten tar Lunar hand om automatiskt. Köpet dras som en konto-till-kontotransaktion, utan att några betalningsuppgifter behöver fyllas i. Det gör det extremt enkelt för kunderna att fullgöra sina köp och sparar butikerna de avgifter som annars är förknippade med kort- och betallösningar.
– Vi vill erbjuda smarta lösningar för både konsumenter och företag online, något som sparar både tid och pengar. Det är av högsta prioritet för oss att ta mark på det här området, säger Lunars grundare och VD Ken Villum Klausen.
Forskning från Baymard Institute visar att upp till 69 procent av onlinebutikernas kunder lämnar sidan med full varukorg. Ett mer effektivt och enkelt sätt att betala på är viktigt för att behålla konsumenter och hålla verksamheten igång. Lunar satsar nu på att skräddarsy sina tjänster för de nordiska marknaderna.
– En stor del av Lunars tillväxtplaner i Norden handlar om att utveckla framtidens betallösningar. Den marknaden är i dagsläget helt dominerad av gamla jättar. Vi vill komma in som ett nytt och piggt alternativ som väcker liv i marknaden igen, säger VD Ken Villum Klausen.
Istället för en traditionell lansering har Lunar öppnat en egen webbshop för att visa hur tjänsten fungerar – och hur enkel den är att använda.
– Under de kommande 12 månaderna är det helt centralt för oss att få ett stabilt fotfäste på marknaden för betalningslösningar. Det gör vi genom att visa vad vi går för, tillsammans med våra 350 000 användare, säger Klausen.
I juli kunde Lunar meddela att bankföretaget har samlat in 1,5 miljarder danska kronor från Heartland, Kinnevik och Tencent. Lunars app har 350 000 användare i Danmark, Sverige och Norge och 400 anställda.