Link Mobility har lanserat ett mobilt koncept för detaljhandeln som skapar helt nya möjligheter att bygga upp kundklubbar och kundlojalitet. Granngårdens kundklubb med mer än 1 miljon medlemmar har mångdubblat träffsäkerheten i kommunikationen efter att samarbetet inleddes, och nu förhandlar Link Mobility med flera rikstäckande detaljhandelskedjor.
Link Mobility AB ingår i den norska, börsnoterade koncernen Link Mobility Group ASA. Fokus ligger på att hjälpa kunder att kommunicera mobilt, och efterfrågan på mobila lösningar är stor och ökar kraftigt i många branscher. En sådan bransch, där Link Mobility verkat sedan 2005, är detaljhandeln. Fredrik Nyman, Sales Director på Link Mobility, förklarar:
”Detaljhandeln har behov av att veta vem kunden är för att kunna bygga lojalitet, erbjuda service och skapa merförsäljning. Vägen dit har bland annat gått genom kundklubbarna och en viktig framgångsfaktor är både hur man rekryterar till kundklubben, och sedan kommunicerar med kunden på ett relevant sätt. Men det räcker inte längre med bara en snygg teknisk lösning, alla trender pekar på vikten av kundens upplevelse. Vi har kunnat paketera en mobil lösning med mycket fokus på kundupplevelsen och på en extremt enkel rekrytering via mobilen, utan att det stör kundens köp i butiken.”
En kund som implementerat den nya lösningen är Granngården, som nu ser en mycket positiv utveckling av flera viktiga nyckeltal:
”Vi har tillsammans med Link Mobility skapat minsta möjliga friktion för kunden. Själva rekryteringen till kundklubben görs i kassan med bara några få uppgifter som kunden behöver lämna, och sedan får de sina första välkomsterbjudanden och relevant information på ett enkelt sätt direkt i mobilen. Tack vare lösningen har vi fått hög kvalitet på både mobilnummer och mejladresser, och vi når nu 8 gånger fler nya kunder som därmed kan få relevanta och segmenterade erbjudanden! Vi startade i slutet av förra året och bara på det första halvåret har vi nått 40 000 nya kunder med välkomsterbjudanden direkt via mobilen, istället för att behöva dela ut foldrar i butikerna. Det är bra för miljön och kunderna hittar informationen lättare via mobilen, en win-win alltså! Vi ser även att välkomsterbjudandena utnyttjas i betydligt högre grad än tidigare. För oss är kundklubben viktig på många sätt, både som en kanal för kunddialog och som en möjlighet till mersälj, återköp och trafikdrivare till butiken, och med Link Mobility har vi kringgått många interna väntetider och fått hjälp på ett snabbt och effektivt sätt både tekniskt och kreativt att implementera detta. Från och med augusti kommer vi i kundklubben också lansera kuponger med unika koder och ett uppföljningsverktyg som gör att vi t ex kan följa upp vilka kunder och butiker som har använt dem”, säger Emilia Sahlén, kundklubbschef på Granngården.
Fredrik Nyman sammanfattar:
”Kombinationen av möjlighet till uppföljning och analys, samt enkelhet för kunden gör att våra mobila tjänster vässar kundklubben som försäljningsverktyg. Vi har nu denna nya lösning på gång hos flera befintliga kunder, och förhandlar med ett antal rikstäckande detaljhandelskedjor.”