Claremont deltar i Järvaveckan den 12-13 juni, när det intar Järvafältet utanför Stockholm.
Syftet med initiativet är att minska avståndet mellan politik, näringsliv och medborgare. ”Det finns en stor potential hos invånarna i Storstockholm och branschen är som bekant i stort behov av större arbetskraft. Med Järvaveckan hoppas vi inspirera fler människor att arbeta med digitalisering”, menar Tharanga Kulamithra, Marknadschef på Claremont.
Claremont deltar under Järvaveckans premiärdagar, 12-13 juni, genom att bjuda in medborgare och politiker till sitt tält för att inspireras till att arbeta med digitalisering. I tältet kommer besökarna att få testa på programmering, VR-spel och att tävla mot en AI-robot men även få coachning i utbildnings- och karriärvägar:
– Vi jobbar långsiktigt för att öka intresset och förståelsen för digitalisering. Det finns en stor andel Stockholmare som av olika skäl inte har utforskat området och att kunna inspirera dem på olika sätt känns väldigt viktigt, säger Claremonts marknadschef Tharanga Kulamithra.
Sveriges regering har en högt uppsatt vision: att vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Även om relevanta strategier är på plats, har vi fortfarande en bit kvar när det kommer till att integrera digitalisering i samhällsutvecklingen och det är fortfarande många som saknar förebilder inom området. Just därför är det särskilt viktigt att vi som aktör i branschen tar vårt ansvar att ge alla människor samma möjligheter, menar Tharanga.
– Med Järvaveckan ser vi stora möjligheter att driva opinion om hur digitalisering bör finnas med på agendan för samhällsutveckling i Sverige. Vi tror att barn, ungdomar och lärosätet behöver bättre förutsättningar att närma sig digitaliseringen på ett positivt sätt.