Increasor går in i Alpha av fintech-app för motorsporten
Covid-19 förändrade världen 2020 och flera aktiviteter ställdes in.
En gren som egentligen bör ha kunnat fortsätta köras var folkrace.
Motorsporten man kör med buckliga bilar på en lerig bana där alla bilar sedermera blir till salu efter racet.
Eftersom föraren sitter själv i bilen är det lätt tänkt att all typ av racing ska kunna fortsätta, dock blev folkrace inställt trots allt. Anledningen var att man inte kunde garantera deltagarnas, ihop med funktionärernas, säkerhet i processen av anbuden.
När finalerna inleds är det dags att slutligen lägga anbud på bilarna. I praktiken köper man en lott på den bil man vill införskaffa, efter att anbudstiden är stängd ropar man upp varje bil, varpå man presenterar antalet anbud och drar lott om vem som blir den lyckliga köparen. Även utan publik med en tävling där det är 400 startande blir det trots allt 400 förare som potentiellt ska lägga anbud. Att hålla 2 meters avstånd i kön skulle leda till en 800 meter lång kö. En annan bidragande faktor är kontanthanteringen som omöjliggör att inget virus potentiellt sprids.
Appen blev försenad
Planen var att rulla ut appen lagom till de stora festivalerna sommaren 2021 och att lösningen skulle vara klar. Hindret som uppkom var att desto mer man grävde desto mer insåg man att fler funktioner behövde åtgärdas på den digitala fronten. Det som var tänkt att bli en “enkel anbudsapp” har nu blivit ett fullskaligt system och en central hub att agera som Race Control.
Systemet hanterar deltagare, indelning för omgångar, heat, varvprotokoll, resultatlista, hela tillvägagångsättet för anbuden och slutligen vem som vann samt transaktionen för köp/sälj. Produkten är en win-win för både deltagare och arrangör. Dels att äntligen gå ifrån kontanthanteringen men också effektivisering av tid.
Ett scenario var NGK Masters i Karlstad
NGK Masters gick av stapeln i mitten av oktober. Finalen var klar 16.00 och så sent som 21.30 var alla bilar lottade och det var nu dags att åka hem, 4h 30min senare. I teorin, om arrangören vill, kommer man kunna lotta alla bilar samtidigt och en notis i appen berättar om du blev köparen eller inte. Det som förr tog 4h tar nu 5 minuter.
Transaktioner i fokus
Folkrace är Sveriges största bilsport där det årligen sker transaktioner på strax över 100,000,000 kronor inklusive köp & sälj av bilar och anbud under tävling. Givetvis sker handel av bil utanför tävlingar och även det har appen en funktion för men det finns idag ingen siffra för i vilken omfattning.
Andreas Trouin, VD för Increasor berättar:
“För oss har det här projektet varit otroligt lärorikt och spännande. Vanligtvis är vägen hyfsat rak och det är bara ett problem att självfallet lösa. Här har vi sprungit in i hinder efter hinder som behövt korrigeras av logiska och användarvänliga skäl. Nu har vi en produkt som kan generera data som vi vet efterfrågas, säkerhet i kontanter och effektivitet mot en förhållandevis låg kostnad för kunden. Vi ser flera exit-strategier för oss där endera lösningen säljs i sin helhet eller där vi fortsätter att driva produkten och satsar på digitalisering av motorsporten. Det vi på Increasor är väldigt bra på är att kapitalisera och hitta synergier på specifika nischer. För oss spelar det ingen roll vilken tech-lösning vi bygger bara produkten går att applicera på fler områden. Ett viktigt proof-of-concept för bolaget.”
Den 7:e februari 2022 ska Alpha vara slutförd och en publik BETA ska rullas ut och samköras parallellt med analoga systemet på de första tävlingarna. Anledningen till att bolaget ej presenterat produkten publikt tidigare är för att vi vet att det funnits andra aktörer som tittat på att lösa digitaliseringen via exempelvis en app.