Lyckade sammanslagningar kan vara strategiskt avgörande för ett företags framgångar och konkurrenskraft.
Men i verkligheten visar det sig att en klar majoritet av sammanslagningar misslyckas. Det som ser så lovande ut i teorin visar sig ofta vara svårt att uppnå i praktiken. En stor bov i dramat är de befintliga IT-systemen och den data som respektive företag hanterar. Gång på gång blir integrationsprojekten oacceptabelt långa och komplicerade. Men med en smart strategi kan IT-lösningar också vara nyckeln till framgångsrik integration av företag.
Enligt Harvard Business Review resulterar mellan 70% och 90% av alla förvärv i misslyckanden. Det är alarmerande siffror, inte minst med tanke på de summar vi talar om. Sammanlagt uppgick summan av fusioner och förvärv i Storbritannien av utländska företag (inkommande M&A) till rekordhöga 187,4 miljarder pund under 2016, enligt siffror från Office of National Statistics (ONS). Samtidigt spenderade brittiska företag 35 procent mindre på att köpa upp utländska företag förra året, men trots det uppgick summan till hela 16,7 miljarder pund. Det är alltså inga småpengar vi talar om.
I dagens politiska och ekonomiska klimat finns förståelse för att företagsledare gör konservativa val när man överväger en fusion eller ett förvärv. Vanligtvis krävs år av planering, förhandlingar och implementeringstid, så förvärv är verkligen inte något som ska tas lätt.
Men med tanke på dessa ONS-siffror är det tydligt att många företag fortfarande känner självsäkerhet och vågar satsa framåt. Även mot bakgrund av politisk, kulturell och ekonomisk osäkerhet, satsar företagsledare fortfarande framåt med ambitiösa marknadsinitiativ.
I dagens digitala tidsålder har det aldrig varit mer kritiskt att se till att IT inte bara fungerar utan även medför ökad effektivitet och ett positivt affärsresultat. Men med ett växande antal applikationer, ökade datamängder och fler system blir utmaningen större än tidigare. När man adderar övrig komplexitet som den mängd faktorer som ska klaffa vid en sammanslagning är det naturligt att ställa sig frågan hur man som företag kan optimera chanserna för att lyckas med sin M&A. Den goda nyheten är att det finns faktiskt finns framgångsfaktorer att förhålla sig till:
Tänk på IT från början
För det första, för en företagsledare som planerar ett förvärv, kommer många överväganden – från att bedöma företagets värde till de anställda, kunder, befintlig affärsmodell, tillväxtplaner med mera. IT är dock sällan högt på listan, och det är något som måste förändras, helt enkelt för att alla företag blir alltmer beroende av den digitala ekonomin.
När två tredjedelar av alla chefer förutspår att 200 Fortune 500-företag inte längre kommer att finnas om 10 år på grund av den digitala omställningen, har ett säkerställande av att IT inte bara fungerar utan även möjliggör för ökad effektivitet och positivt affärsresultat aldrig varit mer kritisk.
Fokusera på vad du kan ge, inte bara vad du kan få
Det vanliga är att företag fokuserar på vad de ska få ut från ett förvärv. Det tankesättet är dock en faktor som bidrar till misslyckanden. Istället bör företagen i större utsträckning fundera på och agera på det som de själva kan bidra med. Till exempel kan ett företag köpa de befintliga omedelbara intäkterna, men de kan inte behålla och stärka de befintliga kundrelationerna om de inte kan effektivt kan hantera den affärsinformation som i realtid säkerställer att kommunikationen med befintliga och nya kunder riktar sig till rätt publik på rätt sätt.
Genom att arbeta med företagets CIO, IT-chefer och integrationsexperter blir ledningen bättre rustad att bedöma det digitala landskapet inom organisationer och kan därigenom lättare föreslå områden där IT kan vara ett verktyg som främjar snarare än komplicerar en fusion.
Behåll framgångsfaktorerna
Efter att en fusion genomförts, är det vanligt att företagets VD begär att deras CIO “kopplar ihop IT-systemen”. Ofta utan att förstå eller ta hänsyn till komplexiteten och de hinder som måste övervinnas. Detta medför ofta en smärtsam procedur på två eller tre år där data, applikationer och system tvingas in i befintliga system. Resultatet blir bortkastad tid, minskad effektivitet och minskad affärsnytta.
En sådan förändring tvingar också det förvärvade företaget att förändra sin affärsmodell, vilket är potentiellt skadligt för kultur, moral och intern praxis – allt detta som gjorde det till ett så attraktivt att överhuvudtaget genomföra sammanslagningen.
Integration minimerar stilleståndstiden
Idag finns integrationslösningar som ger en snabb och flexibel användarupplevelse, centraliserar skapande, underhåll och uppdatering av integreringarna via enkla gränssnitt som eliminerar behovet av kodning. Data, applikationer och system kan samordnas snabbt och enkelt.
I jobbet med att skapa en vy för varje kund och att slå samman interna data och system – som HR-hanteringsverktyg och affärsapplikationer – är det helt enkelt inte rimligt att förvänta sig att en manuell integrationsprocess ska medföra snabba och hållbara effektiviseringar i dagens digitala värld.
Enligt mig ska ett förvärv göra det möjligt för företaget att “köpa” omedelbara intäkter och kundmöjligheter. Men utan hjälp av rätt information kan företaget få stora problem med att växa eller ens behålla sina etablerade kundrelationer. Genom att istället utnyttja intelligenta integrationsplattformar kan företagen minska stilleståndstiden efter ett förvärv och se till att deras nya företag är redo för framgång tidigare.
Av: Thomas Østergaard-Geisler Dell Boomi