HiQ hjälper Fortums kunder att se sin miljöpåverkan på ett lättbegripligt sätt genom lösningen SmartLiving.
– Genom att skapa en vacker, intuitiv och avskalad design ville vi sänka tröskeln för användaren och därmed skapa förståelse på en övergripande nivå hur beteendet påverkar energikonsumtionen, säger Magnus Gudéhn, VD på HiQ Stockholm.
På en väggmonterad platta eller i mobilapp ser användaren sin energi- och vattenförbrukning i realtid samt kan styra belysning, larm och andra funktioner i hemmet. Det finns även säkerhetsfunktioner för flerbostadshus med push-notiser för exempelvis brand- och inbrottslarm.
HiQ har skapat och levererat designkonceptet och användarupplevelsen för både mobil och väggplatta.
– Användaren har i regel både lågt intresse och liten kunskap om sin energiförbrukning. Detta motiverade en lättförståelig och intuitiv design som hjälper användaren att förstå vilka faktorer och beteenden som påverkar förbrukningen, och samtidigt ger möjligheten att läsa av data i detaljerad vy. Eftersom den väggmonterade plattan ofta har en framträdande plats i hemmet så var det även viktigt att designen är diskret och dekorativ, säger David Elander, Creative Lead på HiQ Stockholm.
HiQ har jobbat med Fortum en längre tid, bland annat med det hållbara stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden. Uppdraget för Fortum är en del av de projekt som HiQ är inblandad i för att göra Stockholm till världens smartaste stad 2040.