Nu står det klart vilka företag som är med när den nya versionen av eXpressions inkubatorprogram Creatives drar i gång den 8 februari.
Ta del av listan över de 16 företag som gör en gemensam resa mot ett hållbart företagande under 2023.
– Konkurrensen om platserna har varit stenhård, berättar Annakarin Nyberg.
Det var flera intressanta företag som stod på kö när ansökan till den nya versionen av inkubatorprogrammet Creatives öppnade. Ett affärsutvecklingsprogram som fått en rejäl uppdatering – inte minst utifrån de erfarenheter som dragits från tre år med acceleratorn Future Retail Lab.
– Det är en riktigt bra mix av olika typer av företagare som vi får med oss nästa år. Och av erfarenhet vet vi att heterogenitet är viktigt. För det är i skärningspunkten mellan olika perspektiv, erfarenheter och kompentenser som det oväntade uppstår. Det blir helt klart ett spännande år, konstaterar Annakarin Nyberg, som tillsammans med Anna Wikholm Kjellberg ansvarar för Creatives.
CREATIVES 2023
-
Anna Sundström Lindmark
- Föreningsfrämjandet
- Joel Gerhardsson
- Kaos Kamos
- Klockworks
- Lyckopodden
- Myren
- OTK Collective
- Parrexion games
- Peripheral Works
- Studio Mark
- Studio Sirka
- Triango Studios
- Visionary Wine
- Wisalsson
- Ängsfälla
Creatives pågår under ett års tid med möjlighet till behovsprövad förlängning. Sammanlagt är det 14 workshops inom områden som till exempel affärsmodeller och omvärldsanalys, varumärke, kommunikationsstrategier, prissättning och paketering. Därutöver erbjuds tid med branschexperter och affärsutvecklare för att driva företagens utveckling framåt.
Programmet riktar sig till entreprenörer som har en utvecklingsbar produkt, prövad mot en tilltänkt målgrupp och marknad – inom de kulturella och kreativa branscherna. Som deltagare är man en del av eXpressions community och miljö som innefattar kontorsplatser, två makerspaces och möjlighet till nätverkande.
I etableringen av det nya programmet har lärdomar dragits från bland annat Future Retail Lab, det acceleratorprogram som drevs vid eXpression Umeå under tre års tid mellan 2019 och 2022.
KULTURELLA OCH KREATIVA BRANSCHER
De kulturella och kreativa branscherna är en bred och heterogen sektor med företag inom alltifrån arkitektur, design, mode, scenkonst och spel, för att nämna några. I grunden handlar det om företag som använder eller bygger vidare på konstnärliga och kulturskapande processer, i kärnan av sin affärsidé eller som råvara.