Hem TEKNIK Han bryter ny mark, igen!

Han bryter ny mark, igen!

Publicerat av: Redaktionen

[FINANSRÖST] Magnus Högfeldt är en entreprenör ut i fingerspetsarna. Dessutom älskar han försäljning. Den kombinationen är grunden i hans framgångsrika karriär. Det hela började på krogen.

Han bryter ny mark, igen! 3

I dagarna lanseras Keyconnect.se som är hans senaste satsning. Ett sinnrikt och komplett verktyg för rekrytering.

Under de senaste två åren har han och hans team jobbat stenhårt med att förverkliga Magnus tankar och idéer avseende en digital lösning som ska underlätta och kvalitetssäkra arbetet med rekryteringar.

Sålde saft på gatan

Vi stämmer träff för att få veta mer om honom och Keyconnect. Vi börjar med att fråga hur hans karriär började?

”På 90-talet jobbade jag i krogsvängen vid Stureplan i Stockholm. Det var en kul och intensiv tid. Jag lärde känna väldigt många människor. Efter en tid började jag fundera på vad mitt nästa steg skulle bli. Jag pratade med några av mina vänner och funderade på vad jag ville arbeta med. Valet föll på mediabranschen och 1997 började jag på MTG”, svarar Magnus.

MTG hade på den tiden ett traineeprogram som hette LUMA som Magnus fick genomföra, samtidigt som han började som säljare inom radion. Han fick en kanonstart. Redan andra dagen var hans första affär klar. LUMA var säkert ett bra program men mer sannolikt är att hans säljframgång snarare beror på Magnus genuina intresse för försäljning. Under vårt samtal återkommer han flera gånger till ämnet. Har han alltid varit intresserad av försäljning undrar vi?

”Ja, det har jag nog varit. När jag var liten stod jag ute på gatan och sålde saft till mina kompisar. Dessutom hade jag inga kostnader utan bara intäkter eftersom min mamma köpte saften och gav den till mig!”, säger Magnus med ett stort skratt.

”Sedan fortsatte jag med att sälja jultidningar. Ett annat exempel på mitt intresse för försäljning är när jag, med hjälp av en släkting, transporterade en Shetlandsponny till Kiviks Marknad för att erbjuda besökare möjligheten att rida på hästen för en slant”, berättar han med glimten i ögat.

Vill alltid göra sitt bästa

Magnus stannade på MTG i ett par år och därefter blev han headhuntad till Jobline, som var inriktade på rekrytering via Internet. Här arbetade han återigen som säljare. Det var då som Magnus fick sin första inblick i rekryteringsbranschen. En erfarenhet som han självklart har tagit med sig när han skapade Keyconnect. Efter en tid blev Jobline uppköpta av Monster. I samma veva hade ledningen fått upp ögonen för Magnus insatser. Företagets COO skickade ut honom på uppdrag i Europa.

”Det var en mycket lärorik period. När jag jobbade på krogen lärde jag mig att arbeta mycket, länge och läsa människor. Det är erfarenheter som jag har haft stor nytta av. Jag tror att det är en anledning till mina framgångar som säljare. Jag vill vara bäst men jag kan bara göra det utifrån mina förutsättningar. Jag har lärt mig att om jag gör mitt bästa, mer kan jag inte göra, och inte ger upp bara för att jag får ett nej ibland från en kund så räcker det långt. Jag tar hellre ett nej än ett kanske. I slutändan vill ju jag och kunden samma sak; Lösa ett problem”, förklarar Magnus engagerat.

Tävlingar blev en framgångsfaktor

Eter några år som kontorschef på Metro i Malmö i början av 2000-talet var han med och startade Caliber Media i Stockholm. Den ursprungliga affärsidén var att skapa och sälja ”Leadsdatabaser”. En av hörnstenarna, för att skapa ett intresse hos kunderna, var att arrangera tävlingar som styrde trafiken till Caliber Media. Redan efter några år hade de imponerande 3 ½ miljoner användare.

”Den största delen av användarna kom genom att de hade fått rekommendationer från vänner och bekanta som tyckte att de skulle delta. Vi använde oss av så kallad viral marknadsföring. Det var en tidig form av crowdsourcing som bland annat Airbnb och Uber använt sig av för att lyckas”, berättar han.

Under den här perioden, i början av 00-talet, började de första online-baserade pokersajterna dyka upp. Svenska Spels motsvarighet i Finland, Paf, insåg värdet i Caliber Medias databaser med presumtiva kunder. De kontaktade Magnus och hans kompanjon och tillsammans landade de en stor affär. Caliber Media insåg nu att de satt på ett ”guldägg”.

”Jag gillar att vara först och det fanns redan flera pokersajter. Därför startade vi Sveriges första bingosajt istället. Intresset från finska Paf minskade inte i och med det. De erbjöd oss ett 3-siffrigt miljonbelopp för vårt bolag. Vi tackade nej! Kanske inte mitt bästa beslut i livet men jag tror att det ändå gav mig en nyttig erfarenhet. Det finns en mening med allt!”, säger Magnus lugnt.

Drivkraft är drivkraften

Nu har Magnus återigen bestämt sig för att vara först ut. Denna gång handlar det om Keyconnect och han riktar in sig på en bransch som han har erfarenhet ifrån sedan tidigare; Rekryteringsbranschen.

”Denna bransch har inte ändrat sig särskilt mycket, rent affärsmässigt, sedan 90-talet”, säger han.

Magnus berättar att han var med och lanserade marknadsföringsplattformen Dayrates på 90-talet som på den tiden förändrade hur företag betalade och mätte online-marknadsföring, till sättet alla idag använder sig av. Nu skall han göra det igen, men denna gång för rekryteringsbranschen och 20 år senare.

Han har tidigare även arbetat mycket med betalningar och verifieringar. De kunskaperna har han också använt sig av när han skapade Keyconnect – Ett digitalt rekryteringsverktyg som använder crowdsourcing för att hitta och matcha rätt kandidater med rätt företag.

Det ska bli spännande att följa Magnus fortsatta resa med hans senaste innovation, som med all säkerhet även det kommer att bli en succé.

Mer information Keyconnect.se

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy