Fortsatt stormigt för tech, men nya paketerings- och prismodeller är livbojen
Hem FINANS Fortsatt stormigt för tech, men nya paketerings- och prismodeller är livbojen

Fortsatt stormigt för tech, men nya paketerings- och prismodeller är livbojen

Publicerat av: Redaktionen

Tech-bolagen har haft en utmanande tid i inflationens spår där höjda räntor har ökat pressen på lönsamhet.

Det senaste bakslaget, Silicon Valley Banks fall, gör tillvaron ännu svårare för många tech-bolag då även bolagens banktjänster har skurits av.

Dock finns det ljusglimtar i mörkret för tech-bolagen, ändrade sätt att tjäna pengar på är ett av dem. Paketering och prissättning är livbojen som håller företagen flytande.

Det våras för betalvarianter

Fortsatt stormigt för tech, men nya paketerings- och prismodeller är livbojen

Andreas Jonason, Senior Partner för Simon-Kucher

Många företag som tidigare varit gratis experimenterar nu aktivt med betallösningar. Sociala medier så som Twitter och Facebook har öppet hintat om betalalternativ. Streaming-plattformar så som Netflix försöker öka intjäningen genom att begränsa hur konton delas. Dessa åtgärder är en naturlig reaktion när lönsamhetskraven ökar och företag behöver fånga kunderna betalningsvilja i större utsträckning.

 Gamla modeller måste ses över

Inflationen sätter ytterligare press på lönsamheten för tech-bolagen i och med att många etablerade modeller fungerar sämre i tider av inflation:

  • Gratis användande: Många tjänster, så som sociala medier, är gratis för användarna. Företagen har dock fortfarande kostnader som ökar med inflationen. Intäkterna kommer ofta av att sälja kunddata, reklam, eller donationer. De ökade kostnaderna sätter mer press på att öka antalet användare för att öka intäkterna.
  • Freemium: Att ha en gratis bastjänst och en premiumtjänst med fler funktioner till en kostnad är väl etablerat. Problemet med inflation är att gapet i pris vidgas om premium-erbjudandet höjs i pris. Med ett värdegap som är konstant blir därmed premium-erbjudandet mer och mer oattraktivt.
  • Pris per användare: Företag använder i stor utsträckning pris per användare (i stället för pris per faktiskt användning), vilket inte helt motsvarar det upplevda kundvärdet. Denna missmatchning mellan värde och pris försvårar försäljning och prishöjningar.
  • Odifferentierad paketering: Många företag erbjuder bara ett erbjudande som innehåller alla funktioner. Detta leder till att produkten oftast rabatteras bort i införsäljningen innan kunden använder produkten och förstår det hela värdet, för att sedan inte lämna något utrymme för prishöjningar genom uppförsäljning.

Rätt paketering och prissättning, nyckeln till att rida ut stormen

Tech-bolagen behöver en effektiv paketering och prissättning. Helst med en design för att möjliggöra en så kallad land and expand strategi, det vill säga att kunna konvertera kunder till ett lägre pris för att sedan sälja upp dem till mer premiumprodukter. Denna strategi, kombinerat med prisökningsklausuler, möjliggör företag att besegra inflationen genom att dels kunna höja priserna, dels nå tillväxt och lönsamhet.

Andreas Jonason, Senior Partner för Simon-Kucher

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy