IT-säkerhetsföretaget Verisec har genom nordiska integrationspartners flyttat fram positionerna för sin internationellt skalbara e-legitimation Freja eID i Norden.
Resurs Bank är först ut på den norska marknaden med att ansluta sig till e-legitimationstjänsten Freja eID.
I slutet av maj i år lät Verisec meddela att man etablerar Freja eID på den norska marknaden. Nu, mindre än tre månader sedan starten i Norge, är e-legitimationstjänsten aktiv med sin första anslutna kund Resurs Bank. Freja eID är en svensk e-legitimation där lösningen inte är byggd kring svenska personnummer, vilket gör den internationellt skalbar. Med integrationspartners verksamma i Norge skapar detta förutsättningar för nordiska Resurs Bank, som redan är integrerade med Freja eID i Sverige, att ha en och samma lösning för e-legitimering i bägge länderna.
Inledningsvis kommer Freja eID kunna användas för att logga in på www.resursbank.no, i ett senare skede kommer bankens kunder även kunna göra elektroniska underskrifter med Freja eID för att exempelvis godkänna betalningstransaktioner och avtal.
Freja eID uppfyller European Commission’s Regulatory Technichal Standards (RTS) för stark kundautentisering (Strong Customer Authentication, SCA) och deras kriterier för tvåfaktorsautentisering (2FA).
Joakim Wallin, Head of Cards Nordic, Resurs Bank kommenterar:
”Vi vill vara där kunderna är och med Freja eID kan vi erbjuda våra kunder ytterligare ett alternativ på e-legitimeringstjänst. Förutom att vi får en standardiserad legitimeringstjänst bidrar det till en positiv köpupplevelse där kunderna kan handla tryggt, snabbt och enkelt både online och i butik.”
Johan Henrikson, VD Verisec kommenterar:
”Med Freja eID kan vi erbjuda en homogen identitetslösning för internationella företag och vi är oerhört glada att Resurs Bank, med cirka 6 miljoner privatkunder i Norden, har anammat vår internationellt skalbara e-legitimation. Vi ser även att detta, i kombination med möjligheten till bättre kund- och användarupplevelse, ökad säkerhet, regelefterlevnad och sänkta kostnader, kan bli ett incitament för fler norska och nordiska aktörer att överväga Freja eID som identitetslösning.”