Essity ingår partnerskap med svensk startup i kampen mot endometrios

Det globala hälso- och hygienbolaget Essity ingår nu ett pilotpartnerskap med den svenska startupen Endometrix vars app hjälper kvinnor med sjukdomen endometrios.

Essity ingår partnerskap med svensk startup i kampen mot endometrios 1Samarbetet sker inom ramen för Essitys initiativ Essity Ventures och har som mål att förbättra kvinnors liv.

Essity har, genom sitt strategiska initiativ Essity Ventures, ingått ett partnerskap med den svenska startupen Endometrix vars app ger kvinnor större förståelse för endometrios och verktyg att göra något åt symptomen. Partnerskapet är det första för Essity Ventures och det första för Essity med en startup i den så kallade femtech-sektorn.

Uppskattningsvis tvåhundra miljoner kvinnor i världen lider av endrometrios enligt branschorganisationen Endofound. Symtomen – bland annat väldigt kraftiga menssmärtor – har ofta stor negativ påverkan på kvinnors vardag vad gäller allt från utbildning och karriär till socialt liv och sexliv.

– Essity har länge jobbat för att bryta barriärer för kvinnors välbefinnande genom innovativa lösningar och djärva kampanjer. Med Essity Ventures tar vi nästa steg och samarbetar med de bästa femtech-innovationerna som kan revolutionera framtiden för kvinnors hälsa i olika stadier av livet. Vi tror att Endometrix har kraften att förbättra kvinnors liv inom ett område som fortfarande är dåligt förstått, säger Robert Sjöström, President Global Operational Services och CIO på Essity.

Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan växer utanför livmodern. Ungefär var tionde menstruerande kvinna lider av endometrios, enligt Vårdguiden. Trots utbredningen så tar det i snitt sju år att få diagnosen enligt Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

– De utmaningar som kvinnor med endometrios möter beror ofta på kunskapsbrist och på normaliseringen av mensvärk i samhället. På Endometrix vill vi att alla kvinnor med mens ska förstå att mensvärk inte är normalt. Vi vill också att de ska få verktyg för att må bättre. Vi är väldigt glada över att tillsammans med ett världsledande bolag inom hälsa och hygien som Essity driva samtalet om endometrios framåt och ge kvinnor konkreta lösningar på deras behov, säger Sushrut Shastri, vd på Endometrix.

Partnerskapet aktiveras genom att kvinnor, via Essitys varumärke Libresse, utan kostnad har erbjudits Endometrix premium-lösning under en månad samt ett välkomstpaket med Libresse-produkter. Genom appen får kvinnorna bland annat tillgång till olika egenvårdsprogram utvecklade av experter på endometrios. De kan också enkelt registrera sina symptom i appen vilket hjälper dem i kontakten med sina vårdgivare. Erbjudandet testas i Sverige och Norge och kommer efter pilotprojektet eventuellt att utvidgas till fler länder.