Epicenter, Stockholms första digitala innovationshus, fyller fem år.
Epicenter, Stockholms första digitala innovationshus, fyller fem år. Sedan invigningen 2015 har Epicenter samlat startups, scaleups och storbolag för att driva tillväxt och digital innovation. Under 5 år har Epicenter växt organiskt från 3 till 40 anställda och över 6000 medlemmar totalt i Stockholm, Amsterdam, Oslo och Helsingfors. I september 2019 så flyttade även ett litet agilt Oracle team in hos Epicenter med syfte att skapa en studio för möten, affärer och innovation som ska bistå bolag oavsett storlek att göra den digitala transformationsresan.
Idag bubblar lokalerna i innovationshuset Epicenter på Mäster Samuelsgatan i Stockholm där bolag som Google, Microsoft och Oracle medverkar i panelsamtal och mingel. Anledningen är femårsfirandet av innovationshuset som ända sedan start har haft fokus på digitala innovationer och framtidens företagande.
Många av bolagen hos Epicenter växer explosivt. Under fyra år har scaleups och startups med upp till 20 anställda som ingår i Epicenters community genererat drygt 8,7 miljarder. Dessutom har antal anställda i de här bolagen ökat med drygt 60 procent vilket har genererat en ökning med 67 procent i utbetalda löner*.
– Vi startade Epicenter med en vision och en övertygelse om att skapa en ny miljö för framtidens företag och talanger inom digital innovation att mötas, lära sig av varandra och växa. Idag, fem år senare, står vi med facit i hand och kan konstatera en framgångssaga större än vi vågat drömma om! Vi har gått från 3 till 40 anställda, från 0 till 6000 medlemmar och fyllts av över 500 medlemsbolag. Det är vi väldigt stolta över, säger Patrick Mesterton, vd och medgrundare på Epicenter.
Med på scen under eftermiddagens panelsamtal var Oracle nytillträde Sverige VD Pelle Ewald som tillsammans med företrädare för Microsoft och Google fick kommentera Epicenters jubileum och succéresa. Dessutom hann även ämnen som AI, MA och Blockchain-teknik samt innovationsprocesser avhandlas i snabba repliker från scen.
– Innovation måste vara en del av verksamheten i stort och integreras med såväl affärsutvecklingen och leverans för att få önskat genomslag. Detta är en viktig lärdom vi tagit med oss från Oracle genom vår egna digitala transformationsresa och i de innovationsprocesser vi driver tillsammans med våra kunder. Det säger Pelle Ewald, VD för Oracle Sverige.
Oracle har en tydlig idé och målbild som innebär att ett hundratal av deras medarbetare kommer rotera i studion hos Epicenter under det kommande året. Alla med samma mål och syfte att bistå i den nödvändiga men ibland komplexa ”digitala transformationsresan”.
För Epicenters medlemmar kommer Oracle att erbjuda sin kompetens inom områden såsom; vilka regulatoriska krav ställs för en lyckad digital transformation, vad AI är egentligen, vad kan ML innebära för olika branscher och hur Saas förenklar för olika verksamheter.
Epicenter har vuxit till en community av entreprenörer, intraprenörer, thought leaders, storföretag och tillväxtföretag kan mötas, utbyta idéer och katalysera samhällsekonomin. Idén om att skapa en plats där medlemmar utbyter kunskap, inspireras, skapar affärer och bolag har verkligen gett resultat. Startups och scaleups i Epicenters community med mindre än 20 anställda har ökat sina intäkter med 83 procent om man jämför 2018 med 2015*. Det var 2015 som Epicenter grundades av Ola Ahlvarsson, Patrick Mesterton och Christoffer Granfelt i nära samarbete med AMF Fastigheter. Tillsammans hade de en ambition att öka huvudstadens konkurrens- och attraktionskraft och sätta Stockholm på tech-kartan.