Redan tidigare har Blue Cromos brutit ny mark för att utveckla hanteringen av de digitala produktpass som EU förväntas införa inom de närmaste åren.
Arbetet har gjorts i samarbete främst med GS1 och Ahlsell.
Nu har företaget dessutom säkrat 1,3 miljoner SEK från Vinnova för att utveckla ProTrack tillsammans med samma partners, en kommersiell tjänst för säker och effektiv hantering av de digitala produktpass som kommer att krävas för produkter till salu inom unionen.
Ett införande som kommer att få GDPR att blekna i jämförelse.
ProTrack fokuserar på att bygga metod, system och standards för att automatiserat konsolidera, validera och distribuera datat för digitala produktpass, att förenkla hanteringen av informationen genom hela leveranskedjan. Att, med hjälp av AI och blockchain bygga en säker, flexibel och effektiv distributionskedja för digital produktinformation, som kompletterar den konventionella distributionskedjan för fysiska produkter.
“Att bygga detta för de digitala produktpassen är bara början” säger Fredrik Malm, VD för Malmöbaserade Blue Cromos. “Men i förlängningen ser vi oanade möjligheter till affärsutveckling genom att kombinera fysiska produkter med digitalt mervärde. Bara fantasin hos affärsutvecklare sätter gränserna” avslutar han.