[PÅ STAN MED] ESET är ett globalt företag som jobbar med IT-säkerhet för såväl den privata som den företagsrelaterade marknaden. Företaget grundades 1992 i Slovakien och har idag sitt huvudkontor i Bratislava.
Kortfattat skulle vi kunna sammanfatta företagets historia fram tills dags datum som en konstant växande lyckosaga där ESET under tre år till och med utsetts till Slovakiens mest framgångsrika företag.
Ett delvis självständigt Skandinavien
Under första veckan i oktober så fick vi möjlighet till en pratstund med Jim Sadejeff som jobbar som nordisk försäljningschef på ESET, om hans bild av företaget, hans karriär och den hotbild som under senare år vuxit sig allt starkare – Ransomware.
Jim har varit på ESET i cirka 3,5 år men har jobbat med företagets produkter i dryga 12 år. Detta då han tidigare arbetat på CapTech Distribution under 9 år där ESET var en del av produktportföljen. Redan på CapTech fanns drömmen om att i framtiden arbeta inom leverantörsledet och när möjligheten på ESET dök upp, var det ett givet val.
– ESET som företag är ett otroligt levande företag med stor dynamik. Vi jobbar mycket med relationer både mot kunder men även inom företaget vilket skapar en snudd på unik gemenskap skulle jag vilja säga, berättar Jim.
– ESETs filosofi skiljer sig mycket från andra likande bolag då vi inte jagar kortsiktiga vinster utan vi skyndar långsamt och vårdar de relationer som vi har och detta är något som har skapat den grund där företaget haft en kontinuerlig tillväxt, år efter år.
– Ytterligare en bidragande orsak till att ESETs utveckling som bolag är så stabil beror på att vi alltid ser till de lokala marknaderna. Detta gör att vi, trots att vi har styrning från huvudkontoret i Bratislava, här i Skandinavien är ganska självständiga och detta framför allt sett till Sverige som marknad, vilken är förhållandevis unik.
Brett ansvarsområde
Att det finns en bredd och dynamik inom företaget är nog också en fördel sett till det geografiska ansvarsområde som Jim hanterar. Ett område som kräver en hel del resande då denna region även omfattar ett fast kontor i Fredrikshamn där Jim tills vidare är två dagar i veckan och ett kontor i Sonn, i närheten av Oslo men också i Helsingfors där affärerna i dagsläget sköts tillsammans med en partner. Men detta är även en del av den stimulans som Jim söker – att få jobba i projekt med nya utmaningar och söka lösningar på allt.
– Jag älskar mitt jobb och jag älskar kreativitet. En dag ska aldrig vara tråkig och jag tillhör den skara som verkligen älskar och ser fram emot måndagar. Detta är ju grunden för nya möjligheter och redan på fredagskvällen kan jag sitta och planera min kommande vecka, berättar Jim.
– Jag har alltid tyckt om att jobba men inom ESET känner jag mer än någonsin att jag tillför något både inom företaget och även mot våra kunder och partners. Men trots att jag jobbar och reser mycket så känner jag tryggheten i att komma hem. Vi flyttade även för en tid sedan från Göteborg till Gråbo, en mindre ort nordöst om Göteborg och när jag kommer hem hit kan jag koppla av, här är lugnt, tyst och familjen finns här.
Medvetenheten är minst lika viktig som skyddet
Om vi tittar till säkerhetsmarknaden som helhet så finns det en del som sett till marknadsföringen sticker ut lite extra och det är att vi aldrig hittar någonstans där ESET målar upp några hotbilder eller använder någon form av skrämselpropaganda. Det samma gäller även när vi läser de texter och information som kommer från företaget. Denna är nämligen primärt fokuserad på att vara informativ, nästan som att produkterna kommer i andra hand vilket är ett smått unikt tankesätt.
– Vi jobbar inte med att skrämmas utan genom att sprida kunskap om var, hur och varför. Genom att öka den allmänna medvetenheten om de risker som förekommer så blir ett naturligt nästa steg för både företag och privatpersoner att söka ett skydd mot hoten och i detta läge kan vi börja förklara vilka produkter och lösningar som vi erbjuder.
– Vi är mycket ute och pratar för olika grupper. Det kan vara som del av ett event eller på lokala Rotaryklubbar. Under dessa träffar jobbar vi primärt med att öka medvetenheten och först när vi får frågan om hur man ska/bör skydda sig lyfter vi fram våra produkter.
– Jag och min fru jobbar faktiskt på samma sätt hemma. För trots att vi självklart har skyddade enheter så använder vi exempelvis inte spärrar mot barnen utan vi har en konstant dialog där vi pratat om vilka risker som finns och det är denna approach som jag tycker att även företag, skolor och myndigheter borde anamma i större utsträckning. En kontinuerlig utbildningsplan om olika hotbilder, hur de inverkar på oss och hur vi bör tänka. Programmen ska bara vara hjälpmedel eller verktyg för att hjälpa oss uppnå ett högre skydd, säger Jim.
Nutidens pest
När vi så pratar om program och hotbilder så kommer vi osökt in på just dagens hot. Vi lever trots allt i en värld där allt flera enheter är uppkopplade vilket skapar multipla åtkomstvägar för nutidens brottslingar. Även här menar Jim att mycket handlar om medvetenhet. Vi måste börja tänka på hur och var vi ansluter oss. Det går inte bara att jaga gratis WiFi på flygplatser, kaféer eller båtar med mera utan att först ha tänkt igenom riskerna med detta; vem äger anslutningen, vem eller vilka kan komma åt informationen som skickas och så vidare. IT-säkerhetsbolagen kan bygga fysiska skydd och göra dessa så bra som möjligt men har vi inte det mentala- psykiska skyddet i form av medvetenheten spelar det mindre roll. Dessutom menar Jim att allt större ansvar måste ligga på leverantörerna.
– Idag är allt fler enheter anslutna. Vi ser intelligenta kylskåp som kan kommunicera med våra mobiler och vi har snart självkörande bilar och detta är ändå bara början på denna nästa nivå av IT-eran. Här måste leverantörerna jobba mycket hårt med att ta fram och förse enheterna med lösningar. Bollen ligger helt klart hos dem, anser Jim.
– När vi sedan kommer till Ransomware så skulle jag säga vilja sträcka mig så långt som att säga att detta är nutidens pest. Vi har under alla år haft olika former av virus och andra hot men Ransomware är banditernas nästa steg och detta rör sig om riktigt grov ekonomisk brottslighet. Trots att vi jobbar proaktivt mot alla former av hot så ligger den svarta sidan alltid steget före och detta då det är mycket svårt att skapa ett skydd mot något som inte finns. Däremot ska tilläggas att vi ständigt ligger i topp i mer eller mindre samtliga tester som görs vilket visar att vi jobbar på rätt sätt.
– Även här finns ett bra exempel på hur vi jobbar och hur vi bygger på långsiktiga relationer. När våra tekniker för en tid sedan hittade en lösning på Ransomware trojanen TeslaCrypt erbjöd vi alla kunder, även de som inte var prenumeranter, att gratis låsa upp sina enheter, berättar Jim.
Jim har även en tydlig rekommendation till alla företag och privatpersoner när det kommer till virus i allmänhet och Ransomware i synnerhet – Betala aldrig. Risken/chansen att få en fungerande och permanent nyckel tillbaka är liten och så länge personer betalar så kommer denna form av brottslighet att öka. Vi har hört talas om fall där den drabbade fått två olika erbjudanden. Ett där man kan låsa upp sina filer och en där man permanent kan låsa upp sina filer. Det är på snudd en abonnemangstjänst. Jim menar även att de rapporter vi ser bara är en bråkdel av helheten då det rör sig om ofantliga mörkertal. I stället så måste vi börja jobba aktivt och medvetet med backup och återställningsplaner. Här handlar det inte om att använda synkroniserade filer till en molntjänst utan en backup ska vara till en extern enhet som helst är kopplad till ytterligare en extern backupenhet vilken inte är placerad i nätverket. Det vill säga en tre-stegs princip. Först i detta läge så börjar vi få ett godkänt skydd för att minimera skadorna från en attack.
En framtid med tillförsikt
Vi avslutar vårt samtal med prata lite om försäljning och framtiden för ESET. För ser vi till marknaden som helhet så var det flera IT-säkerhetsföretag som delvis märkte av en liten svängning i och med att flera lite större företag under en period helt eller devis gick över till, eller bara valde att förlita sig på de skyddsfunktioner som finns integrerade i exempelvis Windows. Många av dessa kunder har nu märkt att detta skydd inte är helt komplett vilket gör att de söker nya lösningar. Detta är en av anledningarna till att ESET satsar extra hårt på SMB och Enterprise-segmentet både via kanalen och genom interna team. Dessutom jobbar företaget mycket nära sina partner vilka har den största kontakten med konsumenterna.
– Vi har ett mycket nära och bra samarbete mellan våra egna säljare och partners. Det händer ofta att vi har en första kontakt med exempelvis kommuner men när det kommer ett steg längre så lämnar vi över helt eller delvis till våra lokala partners. Vi får ofta höra att detta är vansinnigt då vi förlorar marginaler på detta men än en gång så tycker vi att det i slutändan handlar om relationer och att vårda dessa och här skulle jag vilja säg att vi är bäst, säger Jim.
– Dessutom handlar det om att ge och att få. Är vi lojala mot våra kunder och partners så är dessa ofta det tillbaka mot oss.
– En annan viktig faktor för oss är att vi behandlar alla våra kunder lika, oavsett storlek på företaget. För trots allt är det så att 80 % av våra kunder är mindre företag och butiker, avslutar Jim.
För mer information om ESET och de produkter och lösningar som företaget tillhandahåller besök; http://www.eset.se/
Namn: Jim Sadejeff
Ålder: 43 år
Familj: Fru från Island, en gemensam son på 11 och två bonusdöttrar, 19 och 22
Bor: Gråbo – nordöst om Göteborg
Gillar: Bilar och HiFi – 100 % Vinyl
Ogillar: Oärlighet och egoism
Antal uppkopplade enheter: 5 st men fler för hela familjen
Nästa planerade resa: Jag reser mycket inom tjänsten och vi har snart två event i Stockholm