En gemensam europeisk armé och minimilön högt på listan hos Europas milleniegeneration

En vilja om en gemensam armé och minimilön, högt förtroende för EU men en förväntan att fler länder kommer följa Brexit och lämna EU.

Detta visar en ny undersökning från som fokuserar på hur EU:s millennials ser på de viktigaste frågorna och framtiden inom EU.

Med bara sex månader till Europaparlamentsvalet 2019 släpps nu undersökningen ”Millennial Dialogue 2018” som fokuserar på unga EU-medborgare (18–35 år) och deras syn på de viktigaste frågorna inom EU och globalt samt hur de ser på EU:s framtid.

Undersökningen, som är beställd av FEPS och ThinkYoung i samarbete med Burson Cohn & Wolfe (BCW), Microsoft och Coca Cola, är en av de största opinionsundersökningarna som någonsin genomförts i Europa mot denna målgrupp. Millennial Dialogue är besvarad av fler än 10 000 respondenter i tio länder som tillsammans representerar 78 procent av EU:s befolkning: Sverige, Frankrike, Tyskland, Polen, Grekland, Spanien, Italien, Ungern, Belgien och Portugal.

Undersökningen visar bland annat att stödet för EU är högt bland millennials (79,8%) – vilket är hela 20 procentenheter högre än stödet generellt (60%) i de flesta mätningar.

Samtidigt anser 53,5 procent att EU är på väg i fel riktning och 58 procent tror att fler länder kommer lämna EU efter Brexit.

Mer än hälften (52%) av respondenterna anser att fattigdomsbekämpning och att minska sociala och ekonomiska ojämlikheter borde vara en av EU: s högsta prioriteringar. Åtta av tio (83%) anser att EU borde garantera en minimilön för alla arbetstagare och 81 procent vill se ökat ekonomiskt stöd till barn. Närmare fem av tio (47%) anser att det bästa sättet att verka för jämlikhet mellan könen är genom att täppa till löneskillnaderna och pensionsskillnaderna.

Den känsliga frågan om en gemensam europeisk armé finner högt stöd hos EU:s millennials med ett stöd på hela 54,7 procent.

– Millennials entusiasm för EU och deras värderingar visar en unik möjlighet för EU-vänliga partier och institutioner att interagera med en målgrupp som representerar mer än en fjärdedel av Europas totala befolkning, säger Maria Freitas, politisk rådgivare hos FEPS.

Intressant fakta från undersökningen:

  • Millennials delar inte samma prioriteringar som de nationella regeringarna eller EU-institutionerna. När man frågade dem om EU:s viktigaste frågor att hantera, nämnde de fattigdom och ojämlikhet (52%), miljöutmaningar (40%), migrationskrisen (33%) följt av korruption (32%). När det kommer till specifika policyer stödjer 83 procent EU-åtgärder för att fastställa en minimilön.
  • 60 procent vill att EU ska göra mer för att tackla flyktingkriser och säkra EU:s gränser.
  • Stödet för EU är starkt bland millennials, åtta av tio (79,8%) stödjer EU, vilket kan jämföras med allmänhetens stöd där det vanligtvis är sex av tio (60 %).
  • Fem av tio millennials säger att EU är på väg i fel riktning. Detta är dock en förbättring från tidigare Millennial Dialogue från år 2015, där sju av tio (73%) tyckte att EU gick i fel riktning.
  • Närmare sex av tio (58%) tror att fler länder kommer följa Brexit och lämna EU i framtiden.
  • Strax över hälften (54%) av alla millennials stödjer tanken om en gemensam EU-armé. En siffra som står i stark kontrast med politikernas försiktighet runt denna fråga.
  • Nio av tio (89%) av millennials vill att politiker ska bli bättre på att kommunicera vad EU gör, vilket också innebär att endast en av tio tycker att de får tillräcklig med information om EU:s roll och ansvarsområde.
  • Bara tre av tio (27%) av 18–24-åringar röstade i valet 2014. Detta kan jämföras med det totala genomsnittet där fyra av tio (42,5%) röstade. Denna undersökningen antyder att många millennials inte röstade då de inte kände att EU talade till deras generation. Ungefär nio av tio (85 %) säger att de vill att EU ska involvera fler unga i beslutprocessen.