Effektiviteten störs av onödiga säkerhetslösningar hos över hälften av svenska cybersäkerhetsteam
Hem Säkerhet Effektiviteten störs av onödiga säkerhetslösningar hos över hälften av svenska cybersäkerhetsteam

Effektiviteten störs av onödiga säkerhetslösningar hos över hälften av svenska cybersäkerhetsteam

Publicerat av: Redaktionen

Trend Micro presenterar idag en ny rapport som visar kritiska utmaningar som cybersäkerhetsteam ställs inför i sitt dagliga arbete med att upptäcka och hantera nya cyberhot.

Av rapporten framkommer att globala organisationer i genomsnitt har 29 olika säkerhetslösningar på plats, vilket gör det svårt för SOC-team (Security Operations Center) att prioritera när varningar och larm kommer in.

Svårigheter som leder till en sämre fungerande och mindre effektiv riskbedömning.

I Sverige är den siffran ännu högre. De svenska respondenterna uppger att man har i genomsnitt 32 lösningar för säkerhetsövervakning på plats. Över hälften, 54 procent, av de svenska respondenterna säger dessutom att flera av dessa inte används. Orsakerna till att de inte används är flera, bland annat:

  • Bristfällig integration (43 procent)
  • Brist på kompetens (28 procent)
  • Problem med att förstå hur de ska drivas (37 procent)
  • De är utdaterade (37 procent)
  • Litar inte på dem (30 procent)

Effektiviteten störs av onödiga säkerhetslösningar hos över hälften av svenska cybersäkerhetsteamDe ekonomiska riskerna med detta är potentiellt stora. De svenska respondenterna uppger att företaget riskerar dryga böter, i genomsnitt drygt 350 000 USD, om en incident skulle medföra ett brott mot GDPR.

– Att överinvestera i verktyg och lösningar för cybersäkerhet blir allt vanligare hos företag av alla storlekar världen över, men när det kommer till identifiering och hantering av hot kommer ökade kostnader som många inte tänker på, säger Jean Diarbakerli, säkerhetsrådgivare på Trend Micro.

I rapporten framkommer även att så många som 94 procent av svenska respondenter har övervägt att outsourca cybersäkerhetsarbetet till en MSP (Managed Service Provider). Att låta en tredjepart hantera arbetet med att upptäcka och hantera säkerhetshot kan hjälpa till att övervinna interna kompetensluckor, och ge en enhetlig överblick för en mer effektiv hantering av säkerhetsincidenter.

– Det är inte överraskande att så många företag vänder sig till tredjepart för hjälp med SOC-tjänster, fortsätter Jean Diarbakerli. Företag behöver inte bara betala för en lång rad licenser och underhåll, utan SOC-team är ofta väldigt stressade medan de försöker hantera alla dessa lösningar samtidigt. Att inte ha möjlighet att prioritera varningar på ett korrekt sätt utsätter dessutom företagen för hot, vilket gör outsourcing till ett rimligt alternativ.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>